פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
14/10/2021 4:15

הרבי המרקד: הכירו את הרב יעקב נחימובסקי, שמחתן כמו כוכב רוק

כשהרב יעקב נחימובסקי מגיע אל החופות שהוא מוזמן לערוך, הוא עושה זאת בדרך שהכי פחות הייתם מצפים מרב: הוא נכנס אל החופה כמו כוכב רוק. הוא מגיע בחליפה ארוכה ורבנית – אבל שובר את המראה עם כובע צר שוליים ועדכני ובו פס אדום, ועונד עניבת פפיון אדומה. אבל פה זה רק מתחיל: לפני החופה הוא נותן "מוב", קטע קצר של ריקוד, מתאים לשיר הפופ שמושר ברקע, לעיתים חסידי אבל גם להיט לועזי לגמרי הולך (ובלבד שלא יהיה מדובר בשירת נשים), ובסיומו הוא מקפץ אל החופה ואל החתן והכלה לקול תשואות הקהל. לאחרונה, למשל, הוא מרבה להיכנס עם הלהיט "בית משוגעים" של רן דנקר, להיט שכולל את השורה: "איך ת'לא מזמין לחתונה? תגיד, היה שם רב או שזה סתם היה שכונה?"


בעמוד הפייסבוק שלו תמצאו עשרות קטעי וידאו המתעדים את הכניסות המקוריות לחופה, בכל פעם עם חליפה אחרת מתוך קולקציה רחבה למדי של חליפות שהוא מחזיק בבית. פעמים רבות הוא מחזיק את הכובע ביד ורוקד, סטייל מייקל ג'קסון, תוך שהוא מלהיב את הקהל.


רק אחרי שהקהל כבר נכנס לאווירה הוא קופץ אל החופה, וכאן מתחיל טקס מגניב לגמרי, ששונה כנראה מכל מה שציפיתם מרב בישראל. ראיונות ספונטניים עם הורי החתן והכלה, החברים, ולפעמים גם החתן והכלה בעצמם. טקס קצבי עטוף במוזיקה עדכנית, קטעי קישור שמזכירים לעתים מופע סטנדאפ. ובתוך כל הרעש והבלגן מצליח הרב נחימובסקי לקדש את החתן והכלה כדת משה וישראל, כרב בקי המוסמך לרבנות מטעם הרבנות הראשית לישראל.


"יש כלפיי ביקורת מצד גורמים מסוימים ברבנות, חלק מהם אפילו איימו בשלילת תעודת ההסמכה שלי לרבנות.הם לא בדיוק אוהבים את הדרך שבה אני עושה חופות"


אתגר רשת בלבוש חסידי


נחימובסקי (33) הוא חסיד חב"ד המתגורר בכפר־חב"ד, נשוי לליבי – כוכבת רשת באינסטגרם בפני עצמה – ואב לשישה. הוא עבר את המסלול הרבני המקובל, כלומר התחיל בלימודים לרב שכונה, נבחן והצליח, המשיך ללימודים לרב אזורי ובהמשך לרבנות עיר. הוא היה שליח חב"ד בכרתים, וכשחזר לארץ המשיך להשיא זוגות כפי שעשה ביוון, אבל עם טוויסט ייחודי משלו, המשלב את שלל האטרקציות שהוא יכול להציע.


"בהתחלה", מספר נחימובסקי, "אחרי שחזרנו מהשליחות בכרתים, התחלתי לחתן כאן זוגות על פי הספר, כפי שעושים שאר הרבנים. אבל בשלב מסוים החלטתי שאני לא רוצה להיות כמו שאר הרבנים, ושאצלי טקס החופה ייראה אחר, יתאים לקהל. בדיוק באותה תקופה אשתי ליבי התפתחה ברשתות החברתיות והפכה מוכרת מאוד, ואז החל אתגר ה'קיקי' באינסטגרם (במסגרתו כוכבי רשת צילמו סרטונים שבהם הם קופצים מרכב נוסע באיטיות, רוקדים לצלילי השיר Keke do you love me של הראפר דרייק, וחוזרים לשבת ברכב שממשיך לנסוע, ח"ב). ליבי באה ואומרת לי: תשמע, יש איזה אתגר עם רכב שרוקדים לצידו. אמרתי: מוזיקה שחורה אני אוהב, והראפר דרייק הוא יהודי – יש לו אמא יהודייה – אז מצוין, מה הבעיה? בואי נצלם".


התוצאה הייתה קליפ ששבר את הרשת. נחימובסקי הולך בו בלבוש החב"די המלא – חליפה ארוכה וכובע חסידי. הוא רוקד במקצועיות ליד הרכב לצלילי השיר, מסמן לב בידיו וחוזר לרכב. בתוך זמן קצר זכה הקליפ למאות אלפי צפיות ולאינספור שיתופים. אנשים לא בדיוק ציפו שרב בלבוש רבני מלא ישתתף באתגר האינסטגרמי. "הסרטון הזה הגיע למקומות שלא ציפיתי", הוא נזכר, "תפס את כל הרשת, בלי שבכלל ציפיתי לזה, הייתי בהלם. הרי התייחסתי לזה כבדיחה, כסתם סרטון לאינסטגרם של ליבי".


אלא שהקליפ הפנה זרקור לרב הרקדן, ואז גם הגיעו הטלפונים. "פתאום קיבלתי מבול של שיחות מזוגות חילוניים שרצו שאכניס אותם לחופה עם השיר הזה. הלכתי על זה, התחלתי לחתן זוגות כשאני נכנס לחופה לצלילי Keke Do You Love Me. אבל בשלב מסוים כבר נמאס, ואמרתי: למה דווקא להיכנס עם השיר הזה? אפשר להיכנס עם עוד שירים, והתחלתי לגוון".


אבל מהר מאוד הוא החליט לגוון לא רק את שיר הכניסה. "רציתי לעשות טקס חופה שיתכתב עם הקהל, לא טקס כמו שהיה לי שמובילים את הזוג עם נרות, באווירה קצת נוגה. למה ככה? אני רוצה לגרום לזוג וגם לקהל כולו לחוויה, כך שאנשים ירצו דווקא להתחתן ברבנות. ואז התחלתי להנגיש את טקס החופה, לשדרג אותו. כלומר, בסוף מדובר באותו טקס מסורתי, עם עדים ושבע ברכות והכול, כל מה שצריך לפי ההלכה, אבל הסגנון? ובכן, זה כבר יותר כמו 'האח הגדול'. יש מנחה, יש ריקודים ושמח, וגם ראיונות. אני מראיין את האמא, ואז יורד לקהל במפתיע, ופתאום יש בכלל קטע מעבר מוזיקלי וריקוד שלי. במקום שאנשים רק יחכו לסיום החופה, כפי שהיה בעבר, הם רוצים שהטקס לא ייגמר.


"ברגע שהתחלתי לקיים חופות מהסוג הזה, ההזמנות התגברו, והתחלתי לעשות חופות גם בחו"ל, וזה הלך וגדל. ברוך השם, זה נכנס לחור שהתהווה מאז שחזרנו מהשליחות בכרתים, כי כשחזרנו חטפתי כאפה, לא היה לי שום תפקיד מוגדר לעשות בארץ, רק את החופות שכבר ידעתי לעשות, ולכן אמרתי: אני שם על זה את כל הז'יטונים, והנה זה מצליח".


אתה מגיע מחסידות חב"ד, שנחשבת לשמרנית בכל הקשור לטקסים המסורתיים. יש שם ביקורת על הסגנון שלך?


"בתוך חב"ד? כלום, אפס ביקורת, אבל מצד גורמים מסוימים ברבנות כן, חלק מהם אפילו איימו בשלילת תעודת ההסמכה שלי לרבנות. אז כן, היו טלפונים מצד הגורמים האלה, שלא בדיוק אהבו את הדרך שבה אני עושה חופות. בחב"ד אני מקובל יותר, כי מלכתחילה יודעים שהייתי שליח חב"ד רשמי במערכת, והמשפחה שלי היא שורשית בחב"ד. אולי אפילו להפך: כחלק מפעולות חב"ד מתקיימים היום מפעלי 'חב"ד לנוער' ו'חב"ד בקמפוס' שפונים גם לנוער לא דתי ולסטודנטים, וחלק מהפעילים באים אליי ומבקשים טיפים".


"היה ברור לי שאעשה צבא, אז התגייסתי, והשתחררתי אחרי שנה וחצי בדרגת סגן, ואני עושה מילואים עד היום למרות שיש לי אפשרות לפטור, כאב לשישה"


חתונה בשידור חי


אז איך מתחילה עבודת הכנה לחופה בנוסח נחימובסקי? "לפני הכול, אני יושב עם הזוגות ומראיין אותם, איפה נולדתם וגדלתם, תחומים שמעניינים אתכם, איך הכרתם, איך הצעת לה נישואין, מה אתם עושים היום ומה אתם מצפים מהחופה שלכם. רובם, אגב, אומרים לי: 'שיהיה קליל, מרגש ושמח', ואני אומר להם שזה שילוב שקשה לעשות אותו, אבל הם הגיעו למקום הנכון".


ויש גם חופות שגם בסטנדרט שלך הן יוצאות דופן?


"לא מעט. אחרי חופה שעשיתי במיקונוס, קפצתי עם החליפה והכובע לבריכה. היום סגר איתי זוג על חופה לעוד שבועיים, והם רוצים שאני אכנס לחופה על הארלי דיווידסון. היו חופות שעשיתי על יאכטה'".


יש לו חולשה לאופנה, ובארון שלו תלויות לדבריו לא פחות מעשר חליפות שונות, שהוא מרבה לגוון ביניהן, כאמור, בחופות שהוא עורך. "אני אוהב את זה, אוהב להתלבש מעודכן. זה כמו מנחה טלוויזיה שאוהב את העבודה שלו ואת הלבוש שכרוך בהנחיה. אם תיקח ממני את הלבוש הייחודי ואת הסגנון שלי, אני אחתן כמו פלסטיק, כמו כל רב אחר, וזה לא מעניין. בגמרא כתוב שהתנאים היו מרקדים עם עלה של הדס לפני החתן והכלה, אלה דברים שהיו מושרשים, חלק מהעניין. ואילו היום פתאום התקבע שרב חייב להיות אדם כבד עם זקן לבן, אבל לא, זאת לא הרבנות החרדית לישראל אלא הרבנות הראשית לישראל. למה בעולם המוזיקה, כשיש זמרים כמו ישי ריבו וחנן בן־ארי שפונים לקהל הכללי בשפתו שלו זה בסדר, וכשרב עושה זאת זה לא בסדר? אולי הבעיה היא אצלנו? צריך להסתכל על רוב העם ולעשות משהו שמתאים להם. איך אמרו בתחילת העונה הנוכחית של 'שבאבניקים'? רב גדול יודע לרדת הכי נמוך. אני מאמין שיהיו עוד הרבה רבנים שיחתנו כמוני. ובוא, מה זה 'כמוני'? אני בקיא בהלכות כמו שצריך, למדתי אותן שנים. יש היום רבנים מחתנים שאין להם כושר לרב בכלל, אם מתגלעת בעיה הלכתית בחופה, אין להם מושג מה לעשות".


https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2021/10/צילום-מסך-מעמוד-האינסטגרם-שלה-e1633508525120.jpg 537w" sizes="(max-width: 201px) 100vw, 201px" />
צילום מסך מעמוד האינסטגרם שלה

פוליטיקה פנימית


הוא גדל בחולון ובכפר־חב"ד במקביל. אביו משמש בתפקיד רבני בחולון, ולכן גרו שם, אבל הילדים למדו במוסדות חב"ד בכפר, שסבו הוא ממייסדיו. כך הוא טעם בילדות גם מהעולם החילוני, בזכות השכנים. "הייתי יצור כלאיים כזה, כי בבוקר אתה בכפר, ובצהריים ובערב בחולון, עם חילונים. כך שהייתי בשתי התרבויות, מה שעיצב לימים את אישיותי, לטוב ולמוטב. הייתי מודע למושגים, למוזיקה שהתנגנה אצל השכנים בחולון".


כשהיה בן 12 קרה אסון שטלטל את חייו: אחיו, שלמה, ששהה באותו זמן בלימודים בישיבת חב"ד בניו יורק, נהרג בתאונת דרכים בניו־ג'רזי, והוא בן 24, יחד עם עוד שניים מחבריו. "זה היה האסון הכי גדול של חב"ד מאז תשנ"ד (אז נפטר הרבי מלובביץ', ח"ב). מה שהפריע לי זה שהוא חזר משליחות, והרי כתוב ש'שלוחי מצוה אינם ניזוקים'. בתקופה שלאחר מכן קצת ירדתי מהדרך".


כמה שנים לאחר מכן נזרק מישיבת חב"ד שבה למד, לאחר בדיחה לא מוצלחת שאמר בטיול שנתי, שראש הישיבה פחות אהב, ולדבריו – שלא בצדק. "הוא חיפש קורבן ולקח אותי, זרק אותי סתם, ללא סיבה, הייתי שעיר לעזאזל. היה עלבון גדול, והחלטתי שכאן גמרתי עם עולם הישיבות". יחד עם כמה חברים שגם הם עפו מהישיבה באותה תקופה, הוא נסע לניו־יורק, לשכונת חב"ד קראון הייטס. "גרנו שם כמה חודשים ועבדנו, וקצת בדקנו את הגבולות באתה תקופה".


מה זה אומר?


"פחות מקפידים על דברים. דווקא בעניינים שבינו לבינה כן שמרתי על עצמי יחסית. היינו רוקדים הרבה ברחובות, עם השחורים שגרו בסמוך, והמוזיקה שלהם. הם היו שמים היפ הופ בווליום גבוה ברחובות, והיינו רוקדים איתם. היו גם באטלים (קרבות ראפ, ח"ב) איתם. רחוב יוטיקה הוא הבלוק הראשי של השחורים הכבדים של ברוקלין, וקינגסטון, הרחוב הראשי של חב"ד, הוא כמה רחובות משם, ואנחנו גרנו ממש ברחוב שלהם. היינו יוצאים מהדירה, עוברים לידם, ועוצרים לריקוד, כאילו אומרים: בואו תראו מה אנחנו יודעים לעשות".


חצי שנה העביר כך, בעבודה ובבאטלים עם השכנים, "אבל אז התחלתי להרגיש ריקנות. כי בהתנהגות במוסדות הלימוד אולי לא הייתי משהו, אבל ללמוד – אהבתי תמיד, ותמיד הייתי נציג הכיתה במבחנים. ואז אבא אמר: 'אולי תנסה לא ישיבה, אלא כולל'. כולל ברחובות שיש לו מחלקה לבחורים, כולל הלכה שנחשב לכולל הכי חזק של חב"ד. חזרתי לארץ, נבחנתי והתקבלתי לכולל.


"נכנסתי לשם כצוציק בן 16 עם בלורית, שלא לבש כבר הרבה זמן חולצה לבנה. כמעט כל הלומדים האחרים היו אברכים נשואים, והיה הלם ראשוני, אבל די מהר נכנסתי למסלול. אהבתי להיות שם, כי בכולל לא היה עניין של פנימייה ומשמעת, אלא אם אתה רוצה ללמוד, תלמד. אין משחקים. בחמש בערב כל האברכים היו חוזרים הביתה ונשארים רק הבחורים, רובם באזור גיל 22, וכולם מדברים על שידוכים. וכך יצא שהאווירה הזאת של השידוכים השפיעה עליי, והתחתנתי עם ליבי בגיל 19. מהר מאוד גם קיבלתי תעודות כושר לרב אזורי, כששברתי שיא בגיל הצעיר שקיבלתי את התעודה".


אחרי הלימודים בכולל, נסע לנהל את כולל וישיבת חב"ד בקייב, שם גם נולד בנו הראשון. תקופה קצרה לאחר מכן חזר לארץ, כדי להתגייס. "היה ברור לי שאעשה צבא, אז התגייסתי, והשתחררתי בדרגת סגן, ואני עושה מילואים עד היום למרות שיש לי אפשרות לפטור, כאב לשישה. אז, אגב, זה עוד היה השלב המוקדם בגיוס חרדים, כשאנחנו החב"דניקים היינו מתפללים עם חליפה על המדים, היום כבר לא תראה את זה, המדים הפכו עבור המתגייסים החרדים לבגדי מלך".


אחרי הצבא נכנס לכולל ללימודי דיינות, שבו למדו מיוחסים: נכדי הרב עובדיה יוסף ז"ל וחתניהם של אריה דרעי ואלי ישי, כולם חבריו הטובים כיום, למרות השוני ביניהם. אז גם השתלם במקצועות ההלכתיים מהלכה למעשה, מל את ילדיו, שחט, גייר וגם עשה שימוש בקרב רבני חב"ד וגם במכון פוע"ה. בהמשך החל לבנות תשתיות לבתי חב"ד בתל־אביב ובעוד מקומות, וזמן קצר לאחר מכן קיבל הצעה לשמש כשליח חב"ד בכרתים, בעונת הקיץ. הוא עקר לשם מדי קיץ במשך מספר שנים, עם כל ששת הילדים שנולדו בינתיים, שנה אחר שנה.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 5_00_33-2-min-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
מחתן כמו מנחה טלוויזיה. נחימובסקי בפעולה. צילום: אבישג שאר -ישוב

כל הזמן היה לך, כחב"דניק צעיר, החלום הזה להיות שליח?


"כן. אמרנו תמיד: נפתח בית חב"ד באיזה מקום מעניין, אבל האמת שלא חשבנו שנצא לשליחות עם שישה ילדים… אז אחרי שלושה קיצים בכרתים, החלטנו שאנחנו מעבירים את התפקיד הלאה וחוזרים לארץ, ומאז התחלתי להתמקד בעיקר בחופות. כיום, כמה שנים אחרי, אם לא הקורונה, הייתי בשיא שלי כעורך חופות בחו"ל. יש לי כבר אתר מסודר, ואין ספק שזה היה קורה".


היום הוא גם רץ עם הרצאה על סיפור חייו. "קראתי להרצאה 'לבחור ולנצח', כשהכוונה היא לא רק לנצח אתגרים, אלא שיש לך כלים שונים שצריך לנצח איתם. יש בחיים שלי דברים שנוגדים אחד את השני וצריך לדעת להסתדר עם כולם. אני קורא על עצמי את הפסוק, 'הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו'. אני רוצה לקרוע את העולם מצד אחד, ומצד שני אני בתוך המערכת, חרדי שגאה במסורת ואוהב אותה, אז אני מנסה לשלב".


עם פרוץ הקורונה, בימי הסגר הראשון, נגרר נחימובסקי לפוליטיקה הפנימית בחב"ד, כשהתחיל לפרסם פוסטים בפייסבוק על המתרחש בחסידות.


מה בעצם היה שם?


"יש משהו שחווים הרבה צעירים בחב"ד, לא רק אני. למשל, הרבה זוגות צעירים שמתחתנים היום בחב"ד, הולכים בכלל לעולמות ההייטק ולאו דווקא לשליחות. ולמה זה? כי יש יותר מידי פוליטיקות פנימיות. אני מודה שהרקע להעלאת הפוסטים אז היה המצב: קורונה, סגר ראשון, אי ודאות. אז אמרתי: ממילא הכול נעצר, אז בוא נטפל רגע במה שיש. קיבלתי תגובות מאנשים מאד בכירים בחב"ד שתמכו במלחמה הפרטית שלי במחלוקת, אבל גם הרבה אחרים שלא הבינו מה אני עושה, ו'מה קרה לו'. כי אני תמיד איש של אהבה, ופתאום נכנסתי למוד של תקיפה, ויצאתי נגד המצב הזועק תיקון בתוך חב"ד. רבים העריכו אותי על זה, והתחילו אפילו לשאול אותי שאלות הלכתיות, ומאז גם שודרגתי לשבת ב'מזרח' בבית הכנסת בבית חב"ד, שבו רב הכפר עצמו מתפלל".


כשהבין שהפוסטים צוברים תאוצה מעבר לחב"ד ואולי מכתימים את שמה, מחק באחת את כולם, וחזר להתמקד בדבר שהוא אוהב: החופות, שחזרו בינתיים להתקיים, במגבלות שנקבעו. מאחורי נחימובסקי מאות רבות של חופות. כיום התרבו ההזמנות, ובממוצע הוא יוצא לשתיים־שלוש חופות מדי שבוע. "בקורונה היו חתונות במיקומים מעניינים, פרדסים וכל מיני כאלה, בטבע. כמעט תמיד גם הגיעו פקחים והיה אקשן, אבל למזלי הפקחים בדרך כלל מגיעים בזמן הריקודים, כשאני כבר לא שם".


טלפון אחד מפתיע קיבל מאדם שמכהן היום בכנסת ישראל. "אני לא מסתיר את זה שיש לי ידידים להט"בים, והיו זוגות להט"בים שהתקשרו וביקשו שאחתן אותם, מה שכמובן לא יכולתי לעשות. ובאחד הימים צלצל אליי אמיר אוחנה, עוד לפני שהתמנה לכנסת, וביקש להיפגש. נפגשנו בבית קפה בתל־אביב, והוא אומר לי: אני אדם מסורתי, והחלום שלי הוא להתחתן בחתונה אורתודוקסית, ושאתה תהיה הרב".


מה ענית לו?


"אמרתי לו שאני אדם שאוהב רפורמות ואוהב שינויים, אבל לא בסעיפים שלא יקבלו אישור מהקב"ה, ואני לא רואה שזה יכול לקרות. בספר בראשית כתוב 'זכר ונקבה ברא אותם', ומה לעשות, אין לנו פטנט אחר להוריד חיים לעולם. אם יהיה, אולי נצטרך לפתוח הכול מחדש ולדבר על זה. בינתיים, אמרתי לו, אפשר להתחתן במסיבה נחמדה, ואני אעשה חושבים אם לבוא למסיבה כזאת כאורח. אבל לחתן, אני לא אוכל".


 


The post הרבי המרקד: הכירו את הרב יעקב נחימובסקי, שמחתן כמו כוכב רוק appeared first on מקור ראשון.


מחבר: aviyas | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 2/50 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: