פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
18/10/2021 8:05

ערפול מחשבתי: המח הנשי בגיל המעבר

https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2021/07/ראשונות-לוגו-0201-01-750x103.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />בגיל המעבר יש תופעה מוכרת הנקראת "BRAIN FOG". נשים מתארות תחושה לא נעימה כשהן מנסות להיזכר בסיפור או בפרט מהעבר שרגע אחד ישנו וברגע הבא הוא חומק מהן, והן מגששות אחריו כבתוך ענן. נשים מרגישות ערפול מחשבתי ולפעמים עולה קושי להיזכר בשמו של אדם מוכר או לשלוף ביטוי או מילה. יש נשים שחוות ירידה בזיכרון שקשור לעבודה- ""WORKING MEMORY, וגם האטה בחשיבה. תופעה זאת מטרידה היות וזה מתרחש ממש באמצע הקריירה כשהאישה בשיא כוחותיה. למה זה קורה?


צריכת החמצן במח מהווה כעשרים אחוז מצריכת החמצן שבגוף. במח ישנם קולטנים לאסטרוגן הממוקמים במיטוכונדריה, בתוך הסינפסות של המערכת הסרוטונרגית. הורמון האסטרוגן, אותו הורמון שיורד עד לרמות מינימליות בגיל המעבר, מסייע מאד בוויסות המטבוליזם של הסוכרים באמצעות חומר בשם ATP ,שהוא מקור של אנרגיה למח. האסטרוגן הנשי מגן גם על המח מפני רדיקלים חופשיים ושקיעה של בטה -אמילויד ושל חומרים נוספים שעלולים לגרום למחלות דגנרטיביות כמו אלצהיימר, דמנציה ועוד. בנוסף, האסטרוגן מעודד תהליך של התעוררות והתחדשות של תאים רדומים במח. וכך, האסטרוגן מאפשר ריפוי של DNA כשהמח ניזוק. 


אצל גברים יש הורמון בשל ארומטז שמחליף את הורמון הטסטוסטרון לאסטרוגן ומאפשר פעילות חיובית על התאים. אצל אישה בגיל המעבר, ישנה ירידה טוטלית באסטרוגן המוחי, וללא ארומטז, התהליך של חידוש תאי המח נפגע. ולכן דמנציה ודיכאון שכיחים יותר בקרב נשים מאשר בגברים אחרי גיל המעבר. 


אז מה עושים כדי למנוע התדרדרות בשכחה? 


ישנו טיפול בהורמוני אסטרוגן בצורה של ג'ל או מדבקה או כדור משולב עם פרוגסטרון (לשם הגנה על רירית הרחם). את הטיפול ניתן לקבל באופן ממושך או עם הפסקות. מחקרים  שנעשו מצביעים על שיפור משמעותי גם במצב הרוח וגם במצב הזיכרון בעקבות שימוש בתכשירים אלו. כמובן שאימון ותרגול קבוע של תרגילי זיכרון או אפילו רישום לחדר כושר יכולים להיות לתועלת. פעילות גופנית ארובית נצפתה כמשפרת זיכרון ומצב רוח בגיל המעבר ואחריו.


לפני שנים טפלתי באישה, ציירת במקצועה, שהרגישה דכדוך וערפול עם כניסתה לגיל המעבר. היא סיפרה שבמשך כמה חודשים הפסיקה לצייר. "כבר אין לי חשק", היא אמרה.  לאחר בירור עומק "תפרתי לה חליפה" מתאימה והיא התחילה טיפול הורמונלי תחליפי במינון נמוך בצורת מדבקה. השיפור היה ניכר ומהיר. לאחר כחודש וחצי, היא הופיעה עם ציור ענק שהיא ציירה לכבודי.


זכינו לכך שהיום גיל המעבר הוא גיל אמצע החיים, כשהתוחלת הצפויה לחיי האישה מגיע עד לעשור התשיעי והעשירי לחייה. חשוב שנחיה את השנים האלו בטוב ובעזרת המדע זה אפשרי.


The post ערפול מחשבתי: המח הנשי בגיל המעבר appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Yehuditt | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 2/41 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: