פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
12/2/2022 23:46

ארדואן לאזרחיו: תנו לי את התכשיטים

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ממשיך בניסיונות לחלץ את ארצו מהמשבר הכלכלי והאינפלציה הדוהרת. שר האוצר נורדין נבאטי הכריז על יוזמה חדשה, שמטרתה לרכוש זהב ממשקי הבית הפרטיים כדי להכניס אותו למערכת הבנקאית הטורקית.


במהלך ביקורו השבוע בלונדון ופגישתו עם משקיעים מבריטניה ציין השר כי משקי הבית הטורקיים מחזיקים ברשותם זהב בשווי מצטבר של מיליארדי דולרים. אנקרה תנסה לרכוש 10 אחוזים מהזהב הזה, בעסקה הנאמדת בכ־250 מיליארד דולר. "באמצעות המהלך נכניס לבנק הטורקי 5,000 טון זהב, בשווי 250־350 מיליארד דולר. חלק מהסכום יתמוך בצורכי המט"ח של הבנק המרכזי", אמר נבאטי במסיבת עיתונאים ביום שלישי.


השר הסביר כי 30 אלף חנויות הזהב שפועלות ברחבי טורקיה יהיו מעורבות בתוכנית רכישת הזהב על ידי המדינה, לצד חמישה בתי זיקוק של זהב. החנויות ירכשו מהאזרחים את תכשיטי הזהב שלהם, ובתי הזיקוק יתיכו אותם למטילי זהב שיתווספו לעתודות הבנק המרכזי.


השר, שמונה לתפקידו רק לפני כחודשיים, הגן במהלך ביקורו בלונדון על מדיניותו של ארדואן לשמור על ריבית נמוכה, וחזה כי האינפלציה בטורקיה תרד עד סוף 2022. ההערכה האופטימית הזו אינה תואמת את התחזיות של מומחי כלכלה בינלאומיים, אשר צופים כי עד אמצע 2022 עשויה האינפלציה במטבע הטורקי להגיע ל־40 אחוזים.


שר האוצר הנוכחי החליף את לופטי אלוואן, שהנהיג מדיניות מתונה ושמרנית יותר. קודמו של אלוואן היה בראט אלביירק, חתנו של נשיא טורקיה, שמונה לתפקיד ב־2018 והתפטר מסיבות בריאותיות ב־2020. בתקופתו צנח ערך הלירה הטורקית ב־40 אחוזים.


מתחילת השנה נרשמה יציבות יחסית של הלירה הטורקית, לאחר צניחה של 44 אחוזים ב־2021. בסוף דצמבר החולף הגיע המטבע המקומי לשפל של 18.4 לירות לדולר אמריקני, בשל התערבות המדינה והכרזתו של ארדואן על תוכנית להגברת פיקדונות הלירה והגנה עליהם מפני פיחות.


על פי פרסום הממשלה הטורקית, היקף הפיקדונות במסגרת תוכנית ההגנה ללירה עולה כעת על 290 מיליארד לירות (21.4 מיליארד דולר). עם זאת, חלק מהאנליסטים נותרו סקפטיים באשר לאפשרות שהפיקדונות יספקו פתרון לחוסר האמון של האוכלוסייה בלירה. ההערכות הן שהמהלכים שמבצע ארדואן לחיזוק ערך הלירה הטורקית לא יחזיקו יותר משנה, כל עוד שיעור הריבית יישאר נמוך, כפי שרוצה הנשיא.


השר נבאטי התחייב לעשות כל שביכולתו כדי לשמור על יציבות הלירה, להוריד את האינפלציה לשיעור חד־ספרתי ולבלום את הדולריזציה – רכישת הדולרים על ידי הטורקים מחשש ליציבות המטבע המקומי.

מחר יכריז נבאטי על צעדים נוספים למניעת עליות מחירים ועל תוכנית הזהב המדוברת. סוכנות הידיעות הטורקית "אנדול" ציינה כי שועי החברה הטורקית, ראשי הבנקים ונציגי קבוצות עסקיות צפויים להשתתף באירוע כדי לשדר תמיכה במהלכים.


The post ארדואן לאזרחיו: תנו לי את התכשיטים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: zehorit Idan | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/51 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: