פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
24/3/2022 6:01

הוועדה לבחירת שופטים אישרה צעדים לשקיפות במינוי שופטים

צעד קטן לתיקון מערך בחירת השופטים בישראל: הוועדה לבחירת שופטים אישרה השבוע פה אחד מספר צעדים שאמורים להוסיף שקיפות לעבודתו של מרכז ההערכה למועמדים לשיפוט, שדרכו עוברים המועמדים לשיפוט בבתי המשפט בערכאות הנמוכות.


הצעדים שאושרו כוללים הנחיה למרכז הערכה להעביר לחברי הועדה פירוט נרחב יותר באשר לכישורי המועמדים לשיפוט, בפרט במקרים שבהם המלצת המרכז הינה שהמועמד אינו מתאים. גם עורכי הדין המועמדים לשיפוט שייבחנו במרכז ייהנו משקיפות רבה יותר, כאשר לאחריו יועברו להם תוצאות עם פירוט רחב יותר על טעמי ההמלצה החיובית או השלילית שהם קיבלו.


כפי שפורסם ב'מקור ראשון', הוועדה שבראשה עומד שר המשפטים גדעון סער, התכנסה לבקשתו של חבר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), על מנת לדון בדרכי עבודתו של מרכז ההערכה, שעד היום התנהל באופן שרוב המידע שעלה בו נותר חסוי ונשאר בידיה של מערכת בתי המשפט.


דבר זה העניק כוח רב לנציגי מערכת המשפט במינוי השופטים לערכאות הנמוכות, ופגע ביכולתם של הנציגים האחים בוועדה לקדם מועמדים שנראו להם ראויים, אך זכו להמלצה שלילית ממרכז ההערכה. כעת יוכלו הן המועמדים עצמם והן חברי הכנסת ונציגי לשכת עורכי הדין לדעת באופן מדויק יותר מה הסיבות שהובילו להמלצה השלילית, להעניק להן את משקלן היחסי הנכון, ובמידת הצורך אף לערער עליהן.


במקביל ניסו נציגי השופטים בוועדה, בראשות נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, להעביר החלטה לפיה המלצות מרכז ההערכה יזכו למעמד רשמי, ורק במקרים חריגים ניתן יהיה למנות מועמדים שזכו להמלצה שלילית, וגם זאת רק תחת נימוקים מיוחדים. לאור התנגדותם של כמה מחברי הוועדה לדבר, החליט השר סער שלא להעלות את הנושא לדיון, והמלצות מרכז ההערכה לא זכו למעמד מחייב.


"אני שמח על כך שהוועדה לבחירת שופטים אימצה פה אחד את בקשותיי לשינוי עבודת מרכז ההערכה למועמדים לשפיטה וליתר שקיפות בו", אומר בתגובה ח"כ רוטמן. "המלאכה עוד רבה אך זהו צעד חשוב בדרך לתיקון כולל של שיטת בחירת השופטים בישראל. מרכז ההערכה יחויב במשוב מפורט יותר כלפי המועמדים, והערכה כללית מסכמת תועבר למועמד כברירת מחדל במסגרת מכתב הדחיה או הקבלה שהוועדה מוציאה למועמדים. בנוסף, וחשוב לא פחות, מרכז ההערכה יעביר לחברי הוועדה פירוט מילולי בכל קטגוריות הבדיקה, ולא יוכל עוד להסתפק בציון מספרי סתמי".


במקביל הוסיף ח"כ רוטמן כי "יש עוד המון מה לתקן בשיטת בחירת השופטים בישראל, ואולם החלטת הוועדה היום היא צעד חשוב, ואני מקווה שצעד ראשון מני רבים, לקידום השקיפות בהליך בחירת השופטים. הפיתרון האמיתי הוא בהעברת כלל הליך הבחירה לידי נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה, אולם עד שצעד חשוב זה יתרחש, התיקונים בהליך הקיים נדרשים ומחויבים. את הדרישות הללו השמעתי עוד במסגרת התנועה למשילות ודמוקרטיה, ואני שמח על ההזדמנות לקדם צעדים אלה, בכובעי היום בחבר כנסת וכחבר הוועדה לבחירת שופטים".


גם בתנועה למשילות ודמוקרטיה שעתרה בעבר לבית המשפט בדיוק נושאים אלו בירכו על ההחלטה. "אנו מברכים את הוועדה על השיפורים שהוכנסו בעבודת מרכז ההערכה", אמר עו"ד זאב, היועץ המשפטי של התנועה. "השקיפות כלפי המועמדים עצמם חשובה, וחשובה גם הדרישה לפירוט מילולי של הערכת המועמד, בניגוד למצב כיום בו המרכז מסתפק בשליחת ציון מספרי בלבד, ללא פירוט. מדובר בצעד חשוב, ואנו מקווים שהוא צעד ראשון בדרך ליצירת שימוע פומבי למועמדים, בנוסף לעבודה מקצועית ושקופה של מרכז ההערכה".


The post הוועדה לבחירת שופטים אישרה צעדים לשקיפות במינוי שופטים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Ayelet kahana | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/48 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: