פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
7/4/2022 9:15

"החלל הפנוי הורגש": המכון שייתן מענה לקשיים הנפשיים של צעירים דתיים

כנס של מכון ארבל על דמותו וקשייו הנפשיים של הבחור הדתי התקיים לראשונה בשבוע שעבר. אל הכנס הגיעו למעלה מ-130 רבנים ואנשי חינוך ששמעו הרצאות מפסיכולוגים ופסיכולוגיות שונים על אתגרים נפשיים שונים איתם מתמודדים צעירים דתיים: דיכאון, חרדה, OCD, פגיעות מיניות ועוד.


"הרגע בו הבנו שצריך להקים את המכון היה רגע קטן אחד, בשבת בבוקר, כשקראנו כתבה במקור ראשון שעסקה בכך שאין מענה נפשי מקצועי בעולם הישיבות", מספר דביר ורד, מנכ"ל מכון ארבל שהוקם לפני כמה חודשים. "הכתבה הייתה מטלטלת, החלל הפנוי הורגש, ולכן החלטנו, חבורת פסיכולוגים, להרים את הכפפה ולהקים מכון שמטרתו ללוות מקצועית את המחנכים של בנות ובני הציונות הדתית בכדי לאפשר מענה טיפולי לנערים הזקוקים לכך. בסוף הרי, מדובר גם בילדים ובילדות הפרטיים שלנו".


ורד מסביר שכיום, הפסיכולוגיה יודעת לתת מענה מוכוון ומדויק מאוד לקהלים שונים, ולטובת הצלחת הטיפול נדרש אפיון ייחודי לבני הציונות הדתית. "זוהי פסיכולוגיה מותאמת תרבות: אנשי חינוך ומטפלים באוכלוסייה הבדואית, הערבית, החרדית והלהט"בית – מקבלים הכשרות ייחודיות, התייחסות מותאמת, התכווננות לצרכים ולמגבלות התרבותיות. מדובר בתופעה ברוכה בעשורים האחרונים המעניקה יתרון גדול למטפל או המטפלת המכירים את עולמו של המטופל לעומק. נדמה שהגיע הזמן שכך יקרה גם בציונות הדתית".


על פי הגישה הזו לא מדובר רק בפריווילגיה, אלא בצורך מוחשי העשוי להוות הבדל בין כישלון להצלחה בטיפול. כאשר לדוגמה בן ישיבה משתכר בפורים וחווה חוויה עוצמתית, הוא עשוי להיתקל בחוסר הבנה בסיסי מצד מטפל שלא מכיר את עולם הישיבה ורואה בכך השתכרות או אובדן חושים שדומה לזה שאצל צעירים רבים. באופן דומה, מטפל שאינו מבין את עולם המושגים של נער דתי יכול לא להבין את הקשר עם ראש הישיבה או ראשת המדרשה, שאינו דומה במאומה לקשר עם מנהל התיכון או הבוס בעבודה. אם המטפל או המטפלת אינם מבינים את עוצמת החוויות אלו ואינם יודעים לכבד אותם באופן עמוק – משהו רציני מאוד נפגם בטיפול.


מבדיקות פנימיות שערכו במכון ארבל, יחד עם מספר ראשי מוסדות, עולה כי הנער או הנערה הדתיים מגיעים לטיפול באיחור של כשנתיים. לפעמים זה יכול להיות ההבדל בין חיים למוות כמו במקרה של טיפול לקוי או מאוחר בדיכאון לא מזוהה העשוי להוביל לסיכון אובדני.


בראש הניהול הקליני של המכון עומדים ד"ר מייקל בנד, פסיכולוג קליני מומחה ומדריך, מרצה באוניברסיטאות ובמכללות שונות, וישראל ורד, פסיכולוג חינוכי, דוקטורנט ובעל ניסיון רב בליווי מערכות וארגוני חינוך שונים. ישיבות רבות כבר הצטרפו – אורות שאול, קריית שמונה, ישיבת הגולן, מעלה אדומים, ישיבת מעלה אליהו, ישיבת אלון מורה, ישיבת מצפה רמון ועוד.


"בחצי שנה האחרונה עברנו מישיבה לישיבה בהרצאות וסדנאות על אתגרי הנפש השונים", אומר ורד. "היינו בעשרות ישיבות, ופגשנו למעלה מ-400 רבנים וגייסנו למהלך למעלה מ-35 פסיכולוגים. פגשנו וראינו אנשי חינוך, רבנים ורבניות שעושים עבודה מדהימה, נותנים את כל מרצם ויומם לטובת תלמידיהם. הרצון הוא שביחד, מתוך שיתוף פעולה פורה, מותאם תרבות, ניתן לבני ובנות הציונות הדתית את המעטפת השלמה לה הם ראויים".


כעת עובדים בארבל על בניית מודלים שיטתיים לליווי ומענה קבוע במוסדות ובארגונים הכולל ליווי קבוע של פסיכולוג או עובד סוציאלי קליני בישיבות. כמו כן, לאור פנייה של ראשי ישיבות תיכוניות ואולפנות מכון ארבל עתיד לשתף פעולה גם עם מוסדות תיכוניים.


The post "החלל הפנוי הורגש": המכון שייתן מענה לקשיים הנפשיים של צעירים דתיים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/45 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: