פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
17/4/2022 1:20

במימון המדינה: מתנגדי העלייה להר הבית בציבור הדתי מגבירים את מאבקם

השבוע זכה הארגון "מורא מקדש" למכתב המלצה מהרב הראשי לישראל, דוד לאו. לאו ביקש מהמשטרה ומהעירייה לאפשר לפעילי התנועה לחלק את חומרי ההסברה שלהם ברחבי העיר העתיקה בירושלים, "ובפרט בימי חול המועד, יום שחרור ירושלים ותשעה באב", ללא התנכלות מצד הרשויות – התנכלות שנותרה מנת חלקם של מחלקי עלוני הסברה התומכים בעלייה להר הבית.


מורא מקדש מנהל מאבק מר נגד העלייה להר ומנסה להמעיט את מספר העולים אליו – ללא הצלחה יתרה, אגב. אופן הפעולה הוא חלוקת עלוני הסברה בעיקר בקרבת תור הכניסה להר ליד שער המוגרבים (הלל), בחגים שבהם יהודים עולים להר במספרים גדולים.


מורא מקדש גם מפיץ חוברות הסברה מושקעות באלפיהן ואולי אפילו ברבבותיהן, מקיים ימי עיון ומחזיק קבוצות פעילים, ובקיצור עוסק בפעילות שאין ספק שעולה לכדי סכום בלתי מבוטל.


מעקב שקיימנו אחר הארגון מגלה שהעמותה נרשמה ב־2018, ולפי רשם העמותות מונה שני חברי ועד בלבד: ד"ר שלומי הכהן, מומחה לרובוטיקה בחוג להנדסת מכונות באוניברסיטת אריאל, וכן דב איתן מושקוביץ. מטרת העמותה המוצהרת היא "שמירה על קדושת הר הבית בדרכי חינוך, הסברה, מחקר, חקיקה ופעילות ציבורית".


ממסמכי רשם העמותות הגלויים באינטרנט מתברר שהעמותה לא מגישה דוחות כספיים למדינה ולא מדווחת על שכר חבריה, אין לה אישור ניהול תקין בתוקף ואין לה זיכוי ממס לתרומות. בכל זאת, בדף התרומות באתר האינטרנט של מורא מקדש מצוין ש"התרומה מוכרת על ידי מס הכנסה לפי סעיף 46 לפקודה".


סעיף 46 פירושו אישור של רשות המיסים המקנה פטור ממס הכנסה על סכום התרומה לתורם למוסד מוכר. ומכיוון שלעמותת מורא מקדש אין אישור כזה, היא מפנה את תורמיה ישירות לחשבון הבנק של עמותה אחרת, "דרור משימות לאומיות".


תכף נשוב לעמותה הזאת, אבל נתמקד לרגע באחד משני חברי הוועד של מורא מקדש, ד"ר שלומי הכהן. התקשרנו אליו. לא במפתיע, הוא השיב שכיום אין לו כל קשר לעמותה המדוברת, מה שמחזק עוד את הרושם שזו עמותה "על הנייר" בלבד. שאלתי את ד"ר הכהן מדוע משתמע מעמוד התרומות של מורא מקדש שהתרומה מוכרת לפי סעיף 46, אף שבפועל אין למורא מקדש אישור כזה וכל התרומות מופנות אוטומטית לעמותה אחרת.


הכהן: "אני לא יודע. אני לא מתעסק בזה כבר כמה שנים".

אבל אתה רשום אצל רשם העמותות כאחד משני חברי העמותה.

"אני לא מתעסק בזה".

אם לא אתה הכתובת לשאלות בעניין, מי כן?

"לא יודע. אתה חוקר ברשות המיסים? אני לא הכתובת לשאלות האלה".


מטרתה המוצהרת של דרור משימות לאומיות היא "קידום התודעה הציונית בקרב הציבור הרחב באמצעים שונים, כולל באמצעות פעילות מחקר, הסברה, חינוך ופעילות משפטית בתחומי דת ומדינה, קידום לימודי תורת ישראל ועידוד ההתיישבות". אבל מתברר שהעמותה היא גוף־על כלכלי של חוגי הר המור. גם ארגון ליב"ה למשל, הפועל נגד נשות הכותל, נגד נוכחות רפורמית בכותל ונגד מהפכת הגיור שמציע השר מתן כהנא, מפנה את תורמיו לאותו חשבון בנק של דרור משימות לאומיות.


דרור משימות לאומיות היא גם עמותת־גג לפעילות תנועת חותם נגד גיוס בנות לצה"ל ולארגון "חזון" שפועל נגד ארגוני הלהט"ב. מתברר שבין "המשימות הלאומיות" נכללת גם מלחמת חורמה בעלייה היהודית להר, ודווקא בזו הנעשית לפי ההלכה.


מחזור הכספים של העמותה בשנת 2020 עמד על יותר ממיליון וחצי שקלים. נכללה בו בין השאר תרומה של יותר מ־100 אלף שקלים מחברת "שבי חברון אינסטטושן" מארה"ב, אבל מעניינת יותר התמיכה העקבית של המדינה בעמותה ובפעולותיה.


2021 הייתה שנת שיא בתמיכת המדינה ב"דרור": 207 אלף שקלים הועברו אליה באמצעות משרד האוצר ומשרד ההתיישבות. בשנים שקדמו לכך העבירה המדינה ל"דרור" בין 45 אלף ל־130 אלף שקלים באמצעות משרד החקלאות ופיתוח הכפר בראשותו של השר אורי אריאל, שדווקא נמנה עם העולים להר הבית.


אלקנה באב"ד, מנכ"ל מפלגת נעם כיום, מופיע באתר האינטרנט של רשם העמותות כמי שקיבל משכורת מטעם דרור משימות לאומיות ואף פעל כמורשה חתימה מטעמה. שאלנו אותו מדוע הם מניחים לעמותה אחרת להשתמש בשירותי החשבון של העמותה, ושוב, לא במפתיע, מתברר שבאב"ד אינו מודע כלל לכך שמורא מקדש היא עמותה נפרדת, כנראה כי אכן לא נועדה לשמש כעמותה פעילה. מי יודע, אולי נועדה מראש רק לצרכי הסוואה.


בתחילה הוא השיב: "נדמה לי שאין עמותה כזאת (מורא מקדש, א"ס). יש ארגון כזה. אולי אתה צודק, אני לא יודע". בהמשך הוסיף: "מאז שהפכתי למנכ"ל נעם אני לא קשור יותר לדרור משימות לאומיות".

בעבר היית חבר מרכזי בה.


"ודאי. אני הקמתי את העמותה עם הרב אהוד ברזילי. למה אתה חוקר על מורא מקדש? התחלת להשתמש בשיטות של השמאל? דרור משימות לאומיות היא עמותה גדולה שעושה הרבה פעולות שמטרתן להרבות תורה ולהרבות אידיאולוגיה. להרבות אהבת הארץ".


באילו דרכים דרור משימות לאומיות תומכת במורא מקדש?


"כיום אני לא מוסמך לדבר לא מטעם דרור משימות לאומיות ובטח לא מטעם מורא מקדש. אני לא חושב שזה אתי לדבר על הארגון אחרי שעזבתי אותו, אבל אני לא מתבייש בקשר שלי לדרור משימות לאומיות. פעלתי בה הרבה שנים. אני גם חושב שסדר היום של מורא מקדש לגיטימי לחלוטין. אין לי מה להחביא".


לא נראה לך מוזר שמורא מקדש מפנה את תורמיה לחשבון הבנק של דרור, ואילו אתה, שהיית מורשה חתימה מטעם הגוף שהחשבון שייך לו, אפילו לא ידעת שזו עמותה?


"אני לא מתערב בעבודה שלהם".

הכספים שדרור קיבלה מהמדינה הולכים גם למורא מקדש?

"מה אתה חושב?"

שאולי כן.

"אז אתה טיפש. אתה יודע כמה נחקרנו על הכספים האלה?"

לאן הכספים האלה הולכים?


"לא אדבר איתך על דרור משימות לאומיות, אבל אני אומר לך שאתה הולך באותו מסלול בדיוק של ארגון השמאל 'מולד'. כשערכנו קמפיין נגד שילוב בנות בלחימה בצה"ל, זו בדיוק הייתה הטענה שלהם, שמדינת ישראל מממנת מסע תעמולה נגד צה"ל. נחקרתי על כך במשרד החקלאות שהעביר אלינו את הכספים. אתה באמת חושב שעמותה רצינית עם רואה חשבון רציני תקבל כספים למטרה מסוימת ותוליך אותו למטרות אחרות?"


לכל הפחות אתם מעניקים למורא מקדש שירותים כלכליים יקרים.


"אתה יודע כמה עמותות אחרות יש שמקיימות שיתוף פעולה עם עמותות אחרות כדי לעמוד בסעיף 46? זה שקר גמור שאנחנו מעבירים כספי מדינה למורא מקדש".


מאיפה הכספים של מורא מקדש?


"לא אתן לך תשובות על מה שקורה היום. אין לי שום דבר להסתיר אבל לא אבגוד באתיקה שלי. בכל אופן, אתה לא בכיוון. כשמקבלים תמיכה מגורם ממשלתי רואה החשבון צריך להציג דו"חות מפורטים שמראים בדיוק שהתמיכה הלכה למטרות התמיכה".


אבל אתה לא מסכים לומר לי מהן מטרות התמיכה.


"הכסף מופנה למטרות אחרות לגמרי. הלוואי שמדינת ישראל הייתה מסכימה להקצות כספים כדי לשמור על קדושת מקום המקדש" – במילים האלה מגדיר באב"ד את המאבק נגד עליית יהודים שומרי מצוות להר.


ניסיונות שלנו להשיג את תגובתו של פעיל מרכזי אחר במורא מקדש, אברהם ליפשיץ, שהוא גם גיסו של באב"ד, נתקלו בחוסר מענה. אלישר מאיר, חבר ועד בדרור משימות לאומיות, לא הגיב אף הוא לפניותינו. ייתכן, מנגד, שהם פשוט עסוקים מאוד במשימות לאומיות דחופות.


The post במימון המדינה: מתנגדי העלייה להר הבית בציבור הדתי מגבירים את מאבקם appeared first on מקור ראשון.


מחבר: zehorit Idan | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 2/49 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: