פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/5/2022 8:11

הצצה לפעילות יחידת עוקץ שאילפה את ההולכים על ארבע להציל חיים

"היכולת של כלבי התקיפה היא רק אחת מהיכולות שיש לנו, ובהן איתור וסימון מחבל לפני שהלוחם מגיע, סימון באמצעות לחימה במקרה שהכלב לא יכול לתקוף את המחבל, ועוד. הכלבים היום מביאים מודיעין מעומק שטח הלחימה ומיועדים למשימה אחת, שהיא אבטחת לוחמינו", אומר סא"ל י' מפקדת יחידת "עוקץ".


את שירותו החל סא"ל י' בסיירת מטכ"ל ובה פעל רוב ימיו בצה"ל, ולפני שנה וחצי קיבל את הפיקוד על עוקץ. בעברו פעילות בשלל מלחמות ומבצעים, ואחד מתפקידיו היה סגן מפקד חטיבת הקומנדו. גם הוא מאשר: צה"ל בלי עוקץ הוא צבא אחר. "הכלב הוא הראשון שמגיע למגע עם המחבל", מסביר סא"ל י. "המחבל מתעסק בעיקר בכלב ולא בלוחם. ייתכן מאוד שבמצב כזה הכלב יהיה הראשון שייפגע, אבל זה הייעוד שלו. הצרור הראשון של המחבל ילך לכלב, הצרור השני – שלנו – יופנה למחבל".


כדי להבין את פעילותה של היחידה צריך לחזור עשרים שנה אחורה, אל מבצע חומת מגן, שייתכן כי בלעדיו "עוקץ" כפי שמכירים אותה כיום לא הייתה קיימת כלל. ערב היציאה למבצע, איש בצה"ל לא חשב שכלב יכול לעמוד בראש כוח של לוחמים ולהוביל אותם לקרב מול מחבלים מאומנים. איש לא האמין שכלב יכול לאתר מחבלים בתוך קירות כפולים ולשלוח מודיעין לאחור. היחידה פעלה בצה"ל עוד לפני חומת מגן, בעיקר בלבנון. "השנים ההן היו מאוד מעניינות בעוקץ", מספר סא"ל ליאור קינן, מפקד פלוגת תקיפה בזמן המבצע. "היחידה התמקדה ביכולות מבצעיות בעיקר בגזרת דרום לבנון. אחרי היציאה משם היינו בצומת דרכים. כבר אז הייתה לנו יכולת של הפעלת כלבי תקיפה בשטח אורבני, אבל כמעט לא השתמשו בה. פעילות מבצעית בשטח כזה לא הייתה כמעט בכלל. אימַנו מספר מצומצם של כלבים, ואחרי היציאה מלבנון הבנו שיש כאן הזדמנות לשנות את פניה של היחידה. עסקנו בזה המון – בלי הכוונה ובלי פעילות מטה סדורה, מתוך הבנה שמתישהו נצטרך את היכולת הזו".


https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2022/05/יחידת-עוקץ-חומת-מגן-נועם-אמיר-6-750x491.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
פעילות של עוקץ בחומת מגן. צילום: דובר צה"ל

לפני 20 שנה החל צה"ל לבדוק את השימוש בכלבים לצרכים ביטחוניים, ועדיין לא היה ברור אם באמת אפשר להיעזר מבצעית בהולכים על ארבע. מפקדים לא סמכו על הכלבים ולא היו מוכנים לצאת לפעילות כשכלב עומד בראש החוד של היחידה. "עד אז הייתה לנו פעילות שהתחלקה לשניים – כלבי הרחה לגילוי מטענים על הצירים בשטח פתוח או במארבים, וצוות של כלבי תקיפה בשטח פתוח. עבודה עם כלבים באזור אורבני לא הייתה קיימת. בלבנון לא נלחמנו, עסקנו בביטחון שוטף".


"לפני חומת מגן הבנו שצריך לשנות תפיסה בפעילות עם יחידות מיוחדות", אומר מפקד יחידת עוקץ בימי חומת מגן, אל"מ (במיל') אריק אלעזר. "אני חשבתי אז שנכון להרחיב את הפעילות ולספק את היכולת לשאר היחידות, ובאמת בחומת מגן זה בא לידי ביטוי. כל מי שהיה בשטח קיבל את הסיוע של הלוחם על ארבע. בחומת מגן צה"ל נפרס בצורה מאוד רחבה, ואנחנו השתדלנו להיות בכל מקום שצריך ולשלוח את הכלב לפני החיילים. המטרה הייתה לתפוס מחבלים ולנטרל חומרי נפץ, ופעלנו בעיקר במחנות פליטים".


"חומת מגן הייתה הפעם הראשונה שבה הופעלה מאסה משמעותית של כלבים בלחימה", מוסיף סא"ל קינן. "זה היה ראשוני – לא רק בצה"ל אלא גם בצבאות בעולם, אני לא זוכר הפעלה מסיבית של כלבים בלחימה בשטח אורבני מתקופה קודמת. היום זו יכולת שקיימת בכל העולם, בין היתר בזכות כוחות זרים שבאו ללמוד מאיתנו. המבצע הזה הפך את עוקץ ליחידה פורצת דרך. היום, בהשוואה לחומת מגן, עוקץ היא מעצמה; אבל הבסיס השתרש אז, כשמיחידת בוטיק של כלבי תקיפה היא הפכה ליחידה שלמה שנכנסת ללחימה בשטח אורבני".


"מבצע חומת מגן החל אחרי ליל הסדר, אבל הייתה הרבה פעילות מבצעית עוד לפני כן", חוזר אל"מ אלעזר 20 שנה לאחור. "בזמן הפיגוע במלון פארק בנתניה הייתי בחברון עם צוות שהיה בכוננות, חגגנו יחד את ליל הסדר. קיבלתי את ההודעה על הפיגוע, ולא היה צורך לקבל הנחיות; היה ברור שאנחנו באירוע מסוג אחר ומיד הקפצתי את כל היחידה. אין נקודה ביהודה ושומרון שלא פעלנו בה במהלך המבצע. אני לא חושב שיש יחידה בצה"ל שעוקץ לא התלוותה אליה. גייסנו המון מילואים אבל הכוח העיקרי היו החיילים בסדיר, מכיוון שהסדירים מחוברים יותר לכלבים ביומיום".


הפעילות המבצעית המעטה שהתקיימה בערים הפלסטיניות בתקופת הפיגועים שקדמה למבצע הייתה מורכבת וקשה, והסתייעות בכלבים לא התקבלה בקלות בקרב הלוחמים. קינן: "כלב שפועל במחנה פליטים בלילה הוא לוחם מאומן, שעבר חודשים ארוכים של הכנה כדי שגירויים שונים לא יסיחו את דעתו. אבל המפקדים לא האמינו בזה. רק אחרי שמג"דים ומח"טים ראו את הכלבים עושים את העבודה בצורה מקצועית, הם הבינו את הערך שלהם. ברגע שהיחידה קיבלה את הצ'אנס שלה לפעול – היא עפה קדימה, ולא סתם הפכה להיות היחידה המובילה בעולם".


סא"ל י', מפקד עוקץ: "כשכלב נכנס לתקיפה, המבוקש יוצא החוצה ופשוט מתחנן שנשחרר מעליו את הכלב. במקרים כאלה הלוחמים בכלל לא באים במגע עם המבוקש"


הפעילות הכלבנית, שהתקיימה עוד לפני המבצע, השתכללה במהלכו. "השטחים שלחמנו בהם הם מקומות צפופים שהצדיקו את הפעלת הכלבים", מסביר סא"ל קינן. "היכולות של הכלבים ללכת בראש ולאתר מחבלים הוּכחה – ומדובר במחבלים שהיו אמורים להתפוצץ או לירות בלוחמים. אם הכלבים לא היו נשלחים ראשונים, האירוע היה נגמר אחרת לגמרי. היו מקומות מאתגרים מאוד שבלי הכלבים לא היינו מוצאים את המחבלים. ככל שהלחימה התקדמה מצאנו יותר ויותר מטענים במקומות שלא חלמנו שנמצא.


"באחד המבצעים עשינו 'סיר לחץ' (כיתור מבנה לשם לכידת מבוקש וכדומה; נ"א) על מבנה בטול־כרם. כלב נכנס לאזור שהתחבאו בו שני מחבלים בגרם מדרגות, זיהה אותם והעביר את המידע באמצעות טכנולוגיה מיוחדת. המחבלים הרגו את הכלב בעשרות כדורים, אבל הם כבר נחשפו לכוחותינו. אלמלא הכלב, החוליה הייתה הורגת לוחמים. יש מאות סיפורים כאלה. בעולם הבינו שכשכלבים הולכים בראש מול הסיכון, הפעילות נראית אחרת. היום בצבא ארה"ב אין יחידות מובחרות בלי כלבים, והמודל הוא לגמרי של עוקץ. כלב הוא לוחם שמביא מודיעין באירוע מורכב בלי לסכן חיים".


אזרחים וחיילים רבים ניצלו בזכות הכלבים של עוקץ, מוסיף אל"מ במיל' אלעזר. "בגל הטרור המטורף, כשהמון מחבלים הסתתרו באזור מורכב, הכלבים הצילו חיי אדם רבים. שישה כלבים שלנו נהרגו, ואחד נפצע וחזר בהמשך לכשירות. בלחימה באזור ג'נין ראינו דברים קשים, ובכל זה עוקץ הייתה חלק מהמאמץ ההתקפי. היתרונות שהוכחו במבחן התוצאה עלו מהר לצמרת הצבא, וההשקעה שהיחידה קיבלה הייתה בהתאם".


אמצעי שובר התנגדות


מאז אותה הצלחה במבצע חומת מגן משקיע צה"ל תקציבים רבים בעוקץ, והיחידה ממריאה. מספר הכלבים המשרתים כיום גבוה מאוד. ההכשרות והפעילויות המסווגות משתכללות כל העת והכלבים הפכו לוחמי חוד. היחידה משלבת לוחמים ולוחמות במסגרות נפרדות, וכל מסגרת מחזיקה יכולת משלה, מי במתארים של ביטחון שוטף ומי במבצעים ייעודיים. עוקץ פתחה עם השנים פלוגה מובחרת נוספת; מעטים האנשים המכירים את היכולות שלה, שכן היא פועלת בעיקר במבצעי המב"מ – "המערכה שבין המערכות" –


עם יחידות מובחרות, ומוסיפה להן נדבך משמעותי.


לא מעט סיפורי גבורה של כלבים נרשמו לאורך השנים. "מי שגידל כלב בחייו יודע להגיד עד כמה הקשר איתו משמעותי ועמוק", אומר מפקד היחידה סא"ל י'. "לפעמים כלב נאמן לאדם יותר מאשר אדם לאדם. באימונים שהכלב עובר הוא לומד להגן על הלוחם ולהקריב את חייו למענו. כלב יודע לזהות סכנה, אבל הכלבים של עוקץ מאומנים לחתור למגע גם בסכנה. גם לוחמים מאומנים לפעול כך, אולם שיקול הדעת האנושי לא קיים אצל הכלב וזו הסיבה שהוא ירוץ אפילו לעבר צרור יריות, דבר שלוחמים יימנעו מלעשות. בפיגוע המיקוח במשגב־עם בשנת 1980 כלב ספג 28 כדורים מהמחבלים, ואלה כדורים שהיו עלולים לפגוע בלוחמים. מאז הרחבנו את האימון של הכלבים על סכנות וזהירות, וזה עולם אחר. הפעם האחרונה שאיבדנו כלב הייתה ממטען במבצע צוק איתן. מאז, באינספור מבצעים, כלבים לא נפגעו גם בפעילות מסוכנת ביותר, כי פיתחנו שיטת אימון אחרת. אגב, באירוע ההוא בצוק איתן הכלב יצא לסריקה ועלה על המטען, הלוחם שלו נפצע אבל הכוח ניצל".


כאמור, מלבד כלבי תקיפה מפעילים בעוקץ גם כלבים לאיתור חומר נפץ בכל מתאר אפשרי. הכלבים מיומנים להריח ולחשוף מטענים. מאות פעילויות מבצעיות מתקיימות בשנה, עשרות בשבוע.


סא"ל ליאור קינן, מ"פ ביחידה בחומת מגן: "בטול־כרם כלב שלנו חשף מחבלים שהסתתרו במבנה. הם הרגו אותו בעשרות כדורים, אבל כבר נחשפו לכוחותינו. אלמלא הכלב, היו נהרגים לוחמים"


לפני שלושה שבועות, בלב גל הטרור, הוביל כלב של עוקץ צוות של לוחמי היחידה המובחרת של הימ"מ. הם יצאו למעצר עם יחידת דובדבן וחיסלו מחבל שהיה חלק מחוליה שעמדה לצאת לפיגוע קשה בישראל, חמושה ברובים וברימונים. "מי שהוביל את המעצר היה כלב שלנו", מספר סא"ל י'. "המחבל ואחיו ניסו לברוח, והכלב נשלח ותקף את האח. בעצם מי שעצר אותם היה הכלב. למחבל שנמלט ממסתור, לבוש טרנינג ונעלי ספורט, קל יותר לברוח מלוחם שסוחב 25 קילו של ציוד לחימה והגנה, אבל לא מול כלב. בלא מעט מקרים מחבלים שנתקלים בכלב זורקים את הנשק.


"כלבים מבַצעים לא מעט מעצרים, גם במקרים שאנחנו בכלל לא יודעים שיש מחבל שבורח. לעיתים הכלב מזהה את האירוע עוד לפנינו; בכפר בורוקין היה מחבל שברח מכוח אחר והכלב תפס אותו, ואז אנחנו מקבלים בקשר קריאה לעצור מחבל שהכלב כבר תפס… לכוח יש מגוון אמצעים, וכלב הוא רק אחד מהם. צריך לדעת להשתמש בו בצורה נכונה כדי לנצל את היתרון שלו".


כמו לשחרר נצרה מרימון


שימוש בכלבים לא נועד רק למצב של צורך מיידי, כמו לתפוס מחבל, אלא הוא גם כלי הרתעתי; עמידה מול כלב תקיפה היא אירוע מפחיד מאוד, בפרט אם מודעים ליכולות שלו. "במעצרים באיו"ש, במיוחד באירוע של 'סיר לחץ', כשמחבלים רואים את הכלב ומבינים שהוא תכף ייכנס פנימה – ההתנגדות למעצר פוחתת", מסביר סא"ל י'. "היו לא מעט מקרים שמבוקשים יצאו מהבית כי לא רצו להיתקל בכלב. כשכלב נכנס לתקיפה המבוקש יוצא החוצה ופשוט מתחנן שנשחרר מעליו את הכלב. במקרים כאלה הלוחמים בכלל לא באים במגע עם המבוקש. בגבול סוריה בגולן יש אתגר רציני של רועים שהם בעצם תצפיתנים של חיזבאללה או של איראן. במקרים כאלה מפעילים כלבים לתקיפות בטווחים של מאות מטרים. כלב מסוגל לרוץ לעבר אחד כזה, וכשהתצפיתן מזהה שהכלב מתקרב הוא מרים ידיים. מבחינתו זה מאוחר מדי, כי ברגע ששלחת את הכלב זה כמו לשחרר נצרה מרימון. אי אפשר לעצור אותו".


אין "פקודת ביטול" באימון של הכלבים?


"אין כזה דבר. אנחנו מלמדים את הכלבים לא לשחרר נעילה. שום דבר לא – לא פקודה ולא הוראה. יש לנו שתי שיטות לשחרר כלב שתפס מחבל, אבל לא אפרט. אגב, גם אם שחררנו כלב עדיין צריך להחזיק אותו כי הוא כל הזמן בחתירה למגע; מבחינתו הוא לא מבטל איום גם אם המחבל נכנע. ופה צריך להבין משהו חשוב: הכלב לא בוחר מחבלים, מי שמפעיל אותו הוא הלוחם. רק הלוחם שולח כלב לתקיפה. אם אני שולח כלב למבנה שיש בו מבוקש, והוא ישן ליד בלתי מעורבים – הכלב יתקוף את האדם הראשון שיראה אותו. לכן באירוע מהסוג הזה אנחנו שולחים את הכלב עם מחסום פה. בשלב הזה הוא רק מרתיע ומזהיר לאחור".


אז איך מאמנים כלב לא לרוץ אחרי חתול בסמטאות של כפר באמצע מבצע?


"ללמד כלב לשמור על כוח זו משימה לא פשוטה. לא כל כלב מתאים לשרת בעוקץ. יש זנים ספציפיים שיכולים לשרוד בסביבה מבצעית. הם צריכים לשרוד בזירת לחימה, לדעת להתגנב וגם לשמור על שקט. האימון ארוך, וכמו שלוחם עובר מסלול הכשרה מהיום שהוא מתגייס – גם כלבים עוברים תהליך כזה. אלה כלבי אלפא עם יצר עבודה ודרייב גבוה. כלב הוא לא אמל"ח, זה לוחם לכל דבר. אני מכשיר אותו, מאמן אותו וקובר אותו בדיוק כמו לוחמים. כשהכלב מגיע ליחידה הוא עובר טירונות של חצי שנה עד שמונה חודשים בסביבה מבצעית, לכל מיני תרחישים. רק אחרי שמונה חודשים הוא פוגש את הלוחם שלו, שבזמן הזה עבר הכשרת חי"ר מובחר. הם מתגייסים כמעט ביחד. בחיבור ביניהם אנחנו מלמדים את הלוחמים להפעיל את הכלבים. זה תהליך של חצי שנה. בסוף הם משרתים יחד שנה וחצי, ואז הכלב יעבור ללוחם הבא. ה'קדנציה' שלו כולה היא בין שש לשמונה שנים. הלוחם השלישי שיקבל כלב ישתחרר איתו הביתה.


"יחידת עוקץ נמצאת תמיד בפעילות מבצעית, אין לילה בלי פעילות מבצעית", מסכם סא"ל י'. "בתקופה האחרונה יש ימים עמוסים, אבל לא חריגים. אנחנו דרוכים עם סדרי כוח גדולים יותר. אנחנו רגילים לשגרה המבצעית הזו. מדובר ביחידת חוד ואנחנו חלק ממשימת סיכול הטרור. אחת הגזרות היא איו"ש. אנחנו חיים ונושמים איו"ש, והלוחמות שלנו עובדות קשה מאוד באיתור אמצעי לחימה. גם בשבוע שעבר פעלנו עם היחידות המובחרות בתוך ג'נין ויעבד והבאנו תוצאות. זו היחידה וזו המהות שלה – לצאת לפעילות ולהביא תוצאות".


The post הצצה לפעילות יחידת עוקץ שאילפה את ההולכים על ארבע להציל חיים appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Ayelet kahana | מקור ראשון חשיפות: 3 | דירוג: 2/43 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: