פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד

Planet::מאמרים


3/5/2020 3:50 "אני מאמין גדול שנלך להתאוששות": פוליטיקה ושגרה באבן גבירול

אבן גבירול, חמישי 07:34


רבע לשמונה היא לא שעה טריוויאלית לחנויות פתוחות ברחוב אבן גבירול בתל־אביב. חוץ מרשתות המזון שפתוחות סביב השעון ומבחר פיצוציות, השעה הזו נתונה בשגרה למטיילים עם הכלבים, למתעמלים ולאנשים בדרכם אל העבודה. לא רק המספרות, חנויות כלי הבית והפלאפליות לא נוהגות לפתוח בשעות הללו. גם בתי הקפה עוד בתנועה ראשונית ביותר. היה משונה מאוד לעבור ברחוב הזה אתמול ולראות כמעט את כל החנויות פתוחות לרווחה. בפנים היו הבעלים הפעילים: מסירים אבק שהצטבר, מסדרים מחדש את הסחורה, מזיזים את הרהיטים, הכול לקראת ניסיון החזרה לשגרה לאחר חודש של סגירה. את כמה מבעלי החנויות אפשר היה לראות אפילו עומדים במפתן דלת הכניסה ומחכים בכיליון עיניים ללקוחות הראשונים שיגיעו, כמו אמא דואגת הממתינה ליד החלון או הדלת לילדים שישובו הביתה. כשכבר נכנסו הלקוחות ניכרו בעיקר הססנות וחשש בכל צעד. לחיצת מרפק לשלום הפכה לתנועה הנפוצה ביותר בסביבה. השמש הנעימה והתנועה הגוברת הוסיפו את הצבע הנכון, שהכניס רוח אופטימית אל תוך המצב הלא פשוט שכולו סימני שאלה.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:


פוליטיקה בערבון מוגבל: כשבג"ץ משתלט על המושכות

בכיר במשרד הבריאות מתריע: מסכות N95 מסכנות חיים

– חלקית, בהדרגה ובזהירות: תלמידי ישראל חוזרים ללימודים


שי ניסימיאן, 45, ספר, נתניה


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/05/IMG_5604-750x475.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
שי ניסימיאן. צילום: יוסי אלוני

על המפה: הייתי בקטע של ליכוד כל החיים, ועברתי לקטע של גנץ בסבבים האחרונים.


ממשלה: בעיניי הטיפול בקורונה חובבני מאוד. חוסר ביטחון, ויכוחים בין כל המשרדים. שר הבריאות הפגין חוסר ביטחון ובר־סימן־טוב דיבר בטון לא ייצוגי. והכול יהיה עכשיו אותו הדבר, גם עם ממשלת האחדות. אני לא מאמין בשינוי, זה לא שפתאום נגיד "איזה כיף לחיות פה". מרגישים שהמצב לא טוב בארץ, הכסף מדבר כל הזמן. הכול מתייקר.


החודש שהיה: פעם ראשונה שסגרתי את המספרה, אחרי 22 שנים כאן. ברור שכיף לחזור ולפתוח. כל הלקוחות חיכו לי, זאת הרגשה טובה. אבל זה היה חודש וחצי של סיוט לראות אותה סגורה, ועוד לראות שיש חנויות אחרות שכן היו פתוחות. זה היה קצת מעצבן. לקוחות היו חמודים וביקשו שאבוא בכל זאת, אבל הסברתי להם שאסור. כואב הלב. האמת, הייתי בטוח שינסו לקרוע אותנו בדו"חות מהעירייה, אבל הרגשתי שהם דווקא נתנו שקט לאנשים. נראה איך יהיה עכשיו, ייכנסו שניים־שניים למספרה, אני אספר עם כפפות והשאר יחכו בחוץ.


גילי נמר, 51, בעל פיצוציה, בת־ים


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/05/IMG_5670-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
גילי נמר. צילום: יוסי אלוני

על המפה: פוליטיקה לא מעניינת אותי בכלל.


ממשלה: אני חושב שההנחיות הממשלתיות היו בסדר גמור, אבל טוב שפתחו עכשיו כי אנשים יקרסו בלי זה. יש בעלי משפחות. טוב שמשחררים לאט. אני חייב להגיד שלא ממש הרגשתי את העזרה של הממשלה לעסקים, אבל האמת שלא הייתי בסגר מלא אז לא היו לי העצבים והמלחמות שחברים שלי פה מנהלים. בטח בעלי המשפחות.


החודש שהיה: זה העסק שלי, 17 שנה אני פה, אני לא זוכר סיטואציה כזאת. אני אמנם לא סגרתי, אבל הייתה ירידה בהיקף העבודה, חד־משמעית. חמש־שש שעות פחות ביום. לא להכניס אנשים לחנות כמו שלי – זו ירידה ודאית. אם הוא קונה בחוץ הוא לא רואה מול העין את מה שיש לי להציע וקונה חצי ממה שהיה קונה קודם. קונה רק סיגריות ושתייה. אלכוהול קנו משמעותית יותר בתקופה הזאת, וגם סיגריות. אנשים לא חיו בריא. היום חשבתי אולי להכניס לפה אחד־אחד אבל החלטתי שאני לא עושה את זה, עדיין מפחד גם עליהם וגם עליי. נראה שהלקוחות מעדיפים ככה, כולם מפחדים. אני מאמין שזה ייעלם בקיץ בגלל החום, אבל גם יחזור בשנה הבאה.


אלה קריניצי, 42, קוסמטיקאית, בת־ים


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/05/IMG_5630-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
אלה קריניצי. צילום: יוסי אלוני

על המפה: הצבעתי לגנץ אבל אני לא תולה בזה תקוות. ביבי שולט על כולנו, וביבי בסוף יאכל אותו.


ממשלה: הרגשתי שמוציאים אותנו לעבוד לא בגלל שיקולי בריאות אלא כי לא רוצים לשלם לנו כסף מהמדינה. אני לא מבינה גדולה בפוליטיקה אבל צריך פה שינוי ממש גדול. טוב שהרכיבו ממשלה סוף־סוף, אבל זה לא יעזור, כולם שם מושחתים ויחשבו רק על עצמם.


החודש שהיה: חודש וחצי, לא חודש. היה קשה מאוד. גם בן הזוג שלי לא עובד. הוא עובד במסעדה כשף, והיינו שנינו בבית, בלי משכורת. לסגור עסק לתקופה כזאת זה לחתוך ידיים של אנשים. השכירות, ההוצאות – הכול על הראש שלנו, הכול קשה, ועוד צריך עכשיו לחזור לעבוד, וזה לא פשוט. מפחיד. לך תדע אם הלקוחות יחזרו, ותוסיף לזה גם שאנחנו קצת חוששים. גם אנחנו רוצים לחזור בריאים ושלמים הביתה לילדים. אבל מחוסר ברירה אנחנו יוצאים לעבוד, כי צריך לפרנס, והמדינה לא ממש עוזרת. טיפוח תמיד נדרש לנשים, זה מאוד חשוב. היה עכשיו גל של פניות ל"מתוקתקות של אלה", זה השם של העסק שלי, אבל לצערי זה יירגע. אני גם לא יכולה לנצל את כל העמדות פה, אחרת יהיה צפוף.


יחיאל טאובר, 69, ממסגר תמונות, תל־אביב


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/05/IMG_5699-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
יחיאל טאובר. צילום: יוסי אלוני

על המפה: אני מצביע למפלגת העבודה. אני מאוד מעורב פוליטית, אני גם חבר המפלגה ומהמאוכזבים הגדולים עכשיו בגלל הכניסה לממשלה.


הממשלה: אני לא רואה תקווה בממשלה החדשה הזאת. מסרתי את קולי למפלגת העבודה ולא העליתי בדעתי שפרץ ומה שמו, הצעיר, שמולי, יצטרפו לממשלת נתניהו. אני לא ילד, אני יודע שיש שיקולים, אבל עדיין זאת בגידה נוראית בעיניי. בעניין הטיפול בקורונה אני עדיין מחכה למענק או לאיזו התייחסות אליי כפרט. ואני אחד ממאות אלפי עצמאים שעד כה לא קיבלו פרוטה אחת על חודש שהכול היה סגור. אני לא בונה על תמיכה, לקחתי מהחסכונות שלי כדי לשלם לספקים ולהמשיך להעסיק את העובד שלי במשכורת מלאה. אני חושב שזה לא הוגן שהוא ילך הביתה. הוא צריך לפרנס ארבעה ילדים, אישה ואמא. זאת החלטה אישית שלי, אין לי דרישות, אבל אני כן מצפה לעזרה כלשהי. המשבר הזה הומני וכלכלי יותר ממה שהוא בריאותי כרגע.


החודש שהיה: אני 38 שנה בעסק, וכמובן זו הפעם הראשונה שהעסק נסגר. התחושה שאתה לא בשליטה היא הדבר הכי גרוע. לא לשלוט על סדר היום ועל החיים. אני גר לא רחוק מכאן אז ראיתי בכל יום את החנות ואת הטינופת שהצטברה סביב, וזה לא פשוט, אבל התאפקתי. אימון טוב בדחיית סיפוקים. אני בסך הכול חנות בוטיק קטנה של מסגור תמונות. אבל אני מרגיש שאני ממש מארח פה אנשים ומכניס חיים אל תוך תמונות של אנשים. אני לא מפחד עכשיו, תהיה פה קבלת קהל לפי ההנחיות. אבל אני מאמין גדול שנלך להתאוששות. בתחושה שלי אנשים ימשיכו לחפש לעצמם דברים שהם גם מעבר לאוכל וביגוד.


The post "אני מאמין גדול שנלך להתאוששות": פוליטיקה ושגרה באבן גבירול appeared first on מקור ראשון.


Rina Nakonechny | | 15 חשיפות | 2/228
מקור ראשון | תגובות (0) | למעלה : למטה

3/5/2020 4:33 התעלומה נפתרה: קים ג'ונג און בריא ושלם

חי,  מת או צמח? תשעה-עשר יום לאחר היעלמותו המסתורית של שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, התעלומה באה על פתרונה. קים ג'ונג און, האיש שמחזיק במפתחות למזוודת הגרעין של קוריאה הצפונית, שאיים לא פעם ולא פעמיים על שלומו של העולם והתגרה בנשיאי ארה"ב ובעיקר בדונלד טראמפ, נראה בריא ושלם. קים ג'ונג און, המכונה "התינוק השמן", לא רק בריא ושלם. שום שירות ביון, שום לוויין ואפילו לא חברו, כדורסלן העל דניס רודמן, לא פיצחו עדיין את התעלומה: מה קרה לקים והיכן היה כל אותם ימים.


בדיעבד, יש אולי בזה משהו מנחם שאפילו בעידן הקורונה, המוחק במהירות כל מה שהוגדר אי פעם כפרטיות, עדיין אפשר להיעלם כך. ובכל זאת, קשה לעשות כאן הנחות. כי לא רק שהוא הוופיע כמו שנעלם, אלא מישהו היה צריך לצפות, איכשהו, שהשליט הדיקטטור יעשה קאמבק בתאריך כה סמלי שמתכתב עם דמותו – אחד במאי.


אין פלא שכאשר התבקש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להגיב על שובו של קים, אמר שאינו מעוניין לדבר על כך.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 0/05/08396925-750x491.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
קים ג'ונג און מבקר במפעל דשנים בקוריאה הצפונית, שלושה שבועות לאחר היעלמותו. צילום: EPA

במבט לאחור, היתה סיבה טובה לתהות לאן נעלם קים, למרות שזו בהחלט לא היתה הפעם הראשונה. הוא נעלם בעבר לפרקי זמן דומים, אבל הפעם הזו היתה שונה. טרם היעלמו נראה קים בציבור ב-11 באפריל. סימני השאלה הראשונים צצו ארבעה ימים אחר כך, לאחר שקים לא הגיע לכנס לציון יום הולדתו של סבו ב-15 באפריל. אם יש תאריך בשנה שקים לא יכול להרשות לעצמו לפספס, או כך לפחות חשבו עד כה, הרי זה ה-15 באפריל, יום הולדתו של קים איל סונג, מייסד השושלת לבית קים. הוא מקור הלגיטימציה לשלטון של שושלת קים, וכבכל שנה, גם השנה היתה ציפייה ברורה שקים הצעיר יגיע לטקס בארמון השמש, קומסוסאן, בו קבורים אביו וסבו. אבל הוא לא הגיע וגם לא ניתנו שום הסברים. מאותו רגע הותנעה חרושת השמועות.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:


בלי לדבר או לשיר: בתי הכנסת בגרמניה נפתחים מחדש

בכיר במשרד הבריאות מתריע: מסכות N95 מסכנות חיים

ארכיון הוותיקן מוכיח: פיוס ה־12 ידע על טבח הגרמנים ביהודים


הראשון לדווח היה העיתון דיילי NK, היוצא לאור בקוריאה הדרומית השכנה. העיתון דיווח כי קים בן ה-36 מחלים מניתוח לב שנערך ב-12 באפריל, יום לאחר הפעם האחרונה שנראה בציבור. לשמועה הזו היו כמה וריאציות. הנפוצה יותר – השמועה שקים עבר צינתור, שמועה שנראתה סבירה. דיקטטורים אינם יכולים להרשות לעצמם גילויי חולשה. למרות גילו הצעיר, לקים ג'ונג און היסטוריה משפחתית של מחלות לב. אביו וסבו סבלו מאי-ספיקת לב ושבץ מוחי. לא זו בלבד, קים הצעיר סימן וי אחר כל קבוצות הסיכון האפשריות. הוא סובל מעודף משקל וידוע כמעשן כבד וחולה סכרת. השמועות על מצב בריאותו של קים קיבלו חיזוקים לאחר שמשלחת מסין, הכוללת רופאים מומחים, הגיעה לביקור בקוריאה הצפונית. אבל גם הסינים, שהם פטרוניו הפוליטיים של קים,  לא הצליחו לספק לעולם את התשובות. בפועל, איש אינו יודע אם בכלל נפגשו איתו.


התעלומה תפסה תאוצה, לאחר שהמשטר בצפון קוריאה לא סיפק שום רמז שיש בכוחו להזים את השמועות. שום הסבר או תמונה עכשווית. פה ושם ידיעה באחד העיתונים היומיים, לפיהם קים שלח ברכות לנשיא קובה.


וכך, בשבועיים האחרונים ניזון העולם בעיקר משמועות ומניסיונות לפצח את התעלומה בעזרת הוכחות נסיבתיות. האחרונה שבהן: צילום לווין של הרכבת של קים בעיירת הנופש וונסאן. לכאורה, הצילום חיזק את ההערכה של ארגוני הביון לפיה קים נמצא באיזור, אולי אף נופש באחת מהווילות היותר חביבות עליו. אלא  שצילום הלוויין הוא תלוי פרשנות ואינו מהווה הוכחה לשום דבר.


אחת הפרשנויות הסתמכה על כך שבפעמים הקודמות הגיע קים לאיזור דווקא בטיסה. מה שלכאורה חיזק את הטענה לפיה קים הגיע ככל הנראה ברכבת מכיוון שהוא מחלים מצינתור או הליך רפואי ולכן אינו יכול לטוס. אבל, כאמור זו היתה רק פרשנות. בשורה התחתונה, צילום הלוויין יכול להיות אפילו סוג של הטעייה מכוונת של המשטר הצפון קוריאני. ובשורה התחתונה, הצילום רק הדגיש את מגבלות הטכנולוגיה.


והיתה השמועה השנייה לפיה קים הכניס את עצמו לבידוד מחשש להידבקות בקורונה. זו הסיבה שבגללה לא הגיע לטקס יום השנה בארמון השמש, כדי לא לחשוף את עצמו להידבקות בקהל המונים. היה גם דיווח לפיו קים נכנס לבידוד לאחר ששומר ראשו האישי חלה בקורונה, אלא שלידיעה זו אין סימוכין כלשהם. המדיניות הרשמית של קוריאה הצפונית היא שהמחלה כלל לא הגיע אליה.


בדיעבד,  ההתנהלות שהוכיחה את עצמה יותר מכולם, היתה זו המדיניות של קוריאה הדרומית, זו שיש לה הכי הרבה להפסיד. ממשלת קוריאה הדרומית התנהלה באופן זהיר מאד, כזה שלא יתפרש כעלבון או כעילה למשהו מצד המשטר בפיונג ינג. המסר החוזר ונשנה היה כי בממלכתו של קים הכל כרגיל וכי לא נצפו תנועות צבא מיוחדות או כל סימן אחר החורג מן השגרה.


שלושה ימים לפני שקים שב והפציע בטקס גזירת סרט במפעל לדשנים באחד במאי,  אמר השר הממונה על היחסים עם קוריאה הצפונית כי קים אינו חולה וכי הסיבה בגללה נעדר מהטקס לרגל יום הולדת סבו היא בגלל החשש מנגיף הקורונה. כמה פשוט כך הגיוני. הסבר שעל פי עקרון התער של אוקהם, אינו מערב מודיעין מתוחכם ובעיקר לא הנחות מיותרות. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על אף המיליארדים המושקעים במערך הביון האמריקאי, לא יכול היה לומר הרבה יותר. "אני לא יכול להגיד לכם בדיוק מה מצבו", אמר לשאלות עיתונאים. "אני יודע מה מצבו באופן יחסי, אך לא יכול לדבר על כך. אני רק מאחל לו טוב ומקווה שהוא בסדר". ואז הוסיף "סביר להניח שתשמעו על מצבו של קים בעתיד הלא מאוד רחוק".


באותו שלב  לא נותר אלא לעסוק בספקולציות. אם קים אינו כשיר, מי צפוי לתפוס את מקומו? ההנחה היתה כי אחותו הצעירה, קים יו ג'ונג בת ה-31 היא האפשרות המובילה. בתפקידה כיועצת המכהנת במחלקת התעמולה הממשלתית היא מתאימה בהחלט לדרישות התפקיד והיא  גם מקורבת לו ביותר.  לפני שנתיים אף ייצגה את אחיה במהלך אולימפיאדת החורף בקוריאה הדרומית.


בדיוק לפני היעלמו של קים חזרה האחות הקטנה לכהן כחברה לסירוגין בלשכה הפוליטית של הוועדה המרכזית, מה שחיזק את ההערכות לפיהן המינוי נועד לחזק את מעמדה בצמרת המשפחה בעת היעדרותו של קים, בין אם בגלל הליך רפואי או בידוד קורונה. ואכן, עם הופעתו מחדש של קים, נראתה אחותו לצידו.


השאלה הגדולה היא אם מיצובה כיורשת פוטנציאלית של קים לא מסכן אותה. האם היא תשרוד, או שהיא עלולה ללכת בדרכם של אחיו של קים ושאר דודיו, שמצאו את מותם בדרכים שונות ומשונות. מה שאולי יכול להציל אותה מגורל דומה היא העובדה שהסיכוי שהאפרצ'יקים של קוריאה הצפונית יקבלו עליהם אי פעם אישה כמנהיגה, נראה קלוש למדי.


 


The post התעלומה נפתרה: קים ג'ונג און בריא ושלם appeared first on מקור ראשון.


Ofra Erlich | | 15 חשיפות | 2/221
מקור ראשון | תגובות (0) | למעלה : למטה

26/9/2013 9:48 בקשת סיוע בבדיקת גרסת טרום הפצה של Firefox המיועדת למחשבי לוח מבוססי Windows 8

מעתה ערוץ העדכון Aurora עבור Firefox מציע לקהילת המוזילאים הרחבה שלנו, במיוחד הקהילות העוסקות בתרגום ובבדיקות, הצצה ראשונית לחבר החדש במשפחת Firefox, שתוכנן ופותח מאפס עבור מנשק המשתמש המודרני של Windows 8 מבית Microsoft. ניתן להוריד את גרסה זו מכאן (לבחור Aurora), ורצוי לשתף אותנו במשוב שלך על גרסה זו.


גרסה זו של Firefox המציגה תמיכה במגע תוכננה כדי לוודא שלאנשים תתאפשר חוויית הגלישה הטובה ביותר על מחשב הלוח שלהם המבוסס על Windows 8. היישום מציע חוויית פתיחה מבוססת משבצות בנוסח Firefox Start לרבות תמיכה ב־Firefox Sync, במחוות המגע וההחלקה ל־Windows 8, תצוגות הצמדה ומילוי ושילוב ב־Windows Share שמתרכזים יחדיו לכדי מנשק אחיד, מודרני ומרהיב.


כיוון שהגרסה החדשה הזו של Firefox משתמשת באותו מנוע עיבוד מסוג Gecko כמו בגרסת שולחן העבודה, ישנה גם תמיכה ב־WebGL לצורך הצגת גרפיקה תלת־ממדית וב־asm.js שמעניק יכולות על ל־JavaScript בדפדפן תוך מתן האפשרות למתכנתים להמיר משחקים עתירי ביצועים מ־C++‎ לפלטפורמות מקוונות. קיימת גם תמיכה בווידאו בהאצת חומרה מלאה עם HTML5, לרבות תקני וידאו חופשיים כגון WebM לצד תקנים קנייניים כגון H.264.


כדי לערוך את הבדיקות, ראשית יש לוודא ש־Aurora מבית Firefox הוא דפדפן בררת המחדל שלך ב־Windows 8. לאחר מכן עליך לבקר במסך הפתיחה של Windows (אם הגרסה שלך היא Windows 8) כדי לאתר את המשבצת של Firefox Aurora. אם הגרסה שלך היא Windows 8.1 עליך לבקר במסך המציג את כל היישומים בו ניתן לאתר את המשבצת של Firefox Aurora ולהצמיד אותה למסך הפתיחה של Windows. מידע נוסף כאן.


בשבועות הקרובים Mozilla תעסוק בעיקר בשיפור הביצועים ומהירות התגובה.


גרסה זו עדיין אינה מוכנה להפצה לקהל הרחב ובעוד רוב התכונות עדיין אינן שלמות, Mozilla מודעת לתקלות שישנן ומבקש לסייע באמצעות שיתוף המשוב שלך או שליחת דיווחים על תקלות בהן נתקלת.


ירון שהרבני | | 15 חשיפות | 2/242
חדשות מוזילה | תגובות (0) | למעלה : למטה

6/8/2013 13:09 שיתוף פשוט עם חברים ומשפחה של תוכן בגרסה החדשה של Firefox

אתרים ושירותים חברתיים הם חלק חשוב בחיים המקוונים, ו־Firefox מפותח כדי לעזור לכם להשתמש ברשת. במהלך השנה האחרונה, Mozilla עבדו על הטמעה של אתרים חברתיים ושירותים ישירות לתוך Firefox כדי לאפשר תקשורת מהירה ופשוטה עם המשפחה וחברים.


בשנה שעברה הושקה ההטמעה עם Facebook כשותף ההטמעה החברתית הראשון ב־Firefox. זמן קצר לאחר מכן התווספו גם Cliqz, Mixi ו־msnNOW, ואנו מביטים קדימה לקראת הוספה ל־Firefox של אתרים חברתיים נוספים, שירותים ויישומים, וזאת כדי להפוך את חווית הגלישה של המשתמשים ליותר חברתית, אישית, ומותאמת אישית.


Facebook-Screenshothttps://i2.wp.com/mozilla.org.il/news/ ... shot.png?resize=300%2C159 300w, https://i2.wp.com/mozilla.org.il/news/ ... ook-Screenshot.png?w=1168 1168w, https://i2.wp.com/mozilla.org.il/news/ ... ook-Screenshot.png?w=1752 1752w" sizes="(max-width: 584px) 100vw, 584px" data-recalc-dims="1" />


כחלק מהרחבת ההיצע החברתי ליצירת חוויה טובה יותר, פותחה האפשרות לשיתוף תוכן מתוך Firefox. כפתור השיתוף בסרגל הכלים של Firefox מאפשר למשתמשים לשתף את התוכן המועדף עליהם עם המשפחה וחברים במספר לחיצות ישירות מתוך הדפדפן, בכול אתר ברשת. ניתן לפרסם מאמר מעניין ישירות לפרופיל המשתמש, לשתף מתכון עם חברים או לשלוח הצעה למתנה בהודעה פרטית או בדואר אלקטרוני, וכול זאת מבלי לעזוב את הדף בו נמצאים באותו הרגע. ניתן לנסות זאת עכשיו עם Facebook Messenger for Firefox או Cliqz.


ניתן גם לתקשר עם המשפחה וחברים באמצעות הדפדפן בדרכים נוספות. ניתן להשאיר תגובה או לצפות במידע האישי בסרגל צד קבוע, לבדוק את ההתראות ישירות מתוך סרגל הכלים של הדפדפן, לנהל שיחה עם חברים מבלי לעזוב את הדף בו נמצאים, ועכשיו גם לשתף תוכן עם חברים, עוקבים, ורשתות ישירות מתוך Firefox.


ישנן כמות בלתי מוגבלת של אפשרויות הטמעה עם רשתות חברתיות, דואר אלקטרוני, פיננסיים, מוזיקה, רשימות משימות, ספורט, חדשות, ויישומים אחרים, ישירות אל תוך חווית Firefox.


ניתן לראות הדגמה של כפתור השיתוף של Firefox כאן:



למידע נוסף:



תומר | | 15 חשיפות | 2/257
חדשות מוזילה | תגובות (0) | למעלה : למטה

15/5/2013 7:46 Firefox עבור Android כולל גופנים בקוד פתוח ושיפורי HTML5

Firefox עבור Android מגיע עם הגופנים החופשיים Charis ו־Open Sans כדי לאפשר תצוגה של אתרי אינטרנט בצורה יפה יותר במסכים קטנים. אתרי האינטרנט השונים בנויים כמעט לחלוטין מטקסט, ולעתים קריאת הטקסט יכולה להיות בעייתית במסכים הקטנים של הטלפונים ומחשבי הלוח. גופנים חדשים אלו יחליפו שלושה גופני בררת מחדל שזמינים ב־Android כדי לאפשר תצוגה יותר קריאה מושכת מבחינה ויזואלית. ההבדל מזערי, אבל יפה.


Firefox עבור Android כולל שיפורי תאימות ל־HTML5 כפי שנבחנו על־ידי HTML5test.com, מבחן תאימות מוביל בתעשייה. Firefox מקבל במבחן זה 421 נקודות ו־14 נקודות בונוס (מתוך סך כול של 500 נקודות).


תודות לעבודה קשה של פעילים רבים במוזילה שתורמים לבנייתו של דפדפן הנייד הטוב ביותר, Firefox עבור Android זוכה כעת לדירוג ממוצע של 4.5 כוכבים בחנות היישומים Google Play. הידד!


למידע נוסף:



תומר | | 15 חשיפות | 2/240
חדשות מוזילה | תגובות (0) | למעלה : למטה

9/7/2020 23:09 "כשעולם התורה הספרדי לא נוכח, גם האשכנזים מפסידים"

אם היינו מקיימים את הדיון הזה לפני עשרים שנה, ספק אם היה אפשר לכנס בו שלושה ראשי ישיבות ממוצא ספרדי. בסוף שנת הישיבות תש"פ, זו כבר לא משימה מסובכת במיוחד. מה שלכאורה מעלה את השאלה האם עצם הדיון על מקומה של התורה הספרדית בעולם הישיבות הדתי־לאומי, עדיין רלוונטי. אנחנו חשבנו שכן, אבל צריך להודות שחלק מהרבנים שפנינו אליהם התחבטו בעניין.


כתבות נוספות באתר מקור ראשון:

– ההיסטוריה האמריקנית מוכיחה שלמרות הסקרים, הבחירות פתוחות


– חוק החירום: במלחמה בקורונה, אין זמן לקוסמטיקה

דעה: רגע לפני ש"איש הישר בעיניו יעשה"


הרב דוד תורג'מן, ראש הישיבה הגבוהה בדימונה וראש הגרעין התורני בעיר, הסביר בתחילת המפגש מדוע היסס מעט לפני שנאות להשתתף בדיון. "בפסח האחרון התעורר דיון סביב סוגיית קיום ליל הסדר בזום. כזכור, חבורה של תלמידי חכמים פרסמו פסק הלכה שמתיר את השימוש, ובו הם נשענו על פסיקות של תלמידי חכמים ספרדים מהדור הקודם. בהקשר הזה, אם הדיון כאן נועד כדי לחפש את הצד העממי, המקל והחברתי של הרבנים הספרדים בדורות האחרונים, אני חושב שנחטא חטא גדול לאמת אם נאמר שזוהי התורה הספרדית, ואני לא רוצה להיות שם. מצד שני, אם מדברים על תורת רבני וחכמי ספרד שזה מושג מאוד רחב, אנחנו הרי לא יכולים כמעט לזוז בלי התורה הזו, שמצויה בכל בית מדרש. מה עוד יש לנו לחדש אחרי שגדולי עולם כבר דנים בתשובות המהרי"ט או במחלוקת המבי"ט עם הבית יוסף. אז השאלה למה הכוונה. יש לי פה מהדורה חדשה של 'אור החיים' שיצאה בשנה האחרונה, עם הערות ותוספות. אתה מגלה שם שכל גדולי החסידות למדו את 'אור החיים'".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 02022_16_30-8-750x525.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
"כמו שיש הרבה נישואים בין עדות, יש ערבוב גם בעולם התורה". הרב בן ציון אלגאזי, הרב דוד תורג'מן והרב דוד אסולין. צילום: יוסי זליגר

שיעור כללי כמו בפוניבז'


הרב בן ציון אלגאזי, ראש ישיבת ההסדר רמת גן וראש מכון "צורבא מרבנן", לקח את כותרת הדיון לשיטות הלימוד בישיבות. "בציבור שלנו יש ישיבות שלומדות בשיטה הליטאית הלמדנית, שמזוהה לכאורה עם תפיסה אשכנזית, ויש ישיבות שלומדות יותר בכיוון ההלכתי, מה שנקרא 'אליבא דהלכתא', שמזוהה לכאורה עם רבנים ספרדים. אני רוצה לטעון שהשאלה אם רב ספרדי אמור לכוון לשיטת לימוד יותר הלכתית היא קצת גלותית, כי היום הכול מעורבב. המהרי"ט אלגאזי כתב ספרים למדניים עוד לפני 'קצות החושן'.


"אנחנו היום ציבור שמכיל את הכול, וכמו שיש הרבה נישואים בין עדות, יש ערבוב גם בעולם התורה. יכול להיות רב ספרדי לקהילה אשכנזית, וראש ישיבה ספרדי לישיבה אשכנזית. שיטת הלימוד תלויה גם בסוג הבחורים שיש לך בישיבה. לדעתי, אם אתה רוצה להרים ולרומם את הבחורים, השיטה הלמדנית יותר סוחפת, מרוממת ומאתגרת, וממנה אפשר להקים קומות של תלמידי חכמים. מאידך, יש בחורים שבאים יותר לחוויה ולא להוויה, ולהם אולי מתאים יותר ללמוד 'אליבא דהלכתא'. באופן אישי, השיעור הכללי שלי בישיבה נשמע כמו בישיבת פוניבז', אבל אני כן משתדל בסוף השיעור להביא גם הלכה למעשה".


מכון צורבא מרבנן שייסדת, שמדגיש את לימוד ההלכה, קשור למקורות הספרדיים שלך?

"אני לא מרגיש כך. כשהקמתי את צורבא, החבורה המקימה הייתה חבורה שכולה אשכנזים. צורבא בא מעולם בעלי הבתים שסיימו את לימודיהם בישיבה ורוצים ללמוד אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא".


הרב דוד אסולין, ראש ישיבת ההסדר בנתיבות, סבור ששיטת הלימוד הצומחת בעולם הישיבות הציוני היא בכלל שיטה שלישית. "השיטה הזו היא תורת ארץ ישראל שהרב קוק ניסה להתוות, והיא משלבת בתוכה הרבה דברים. זה כולל גם לימוד 'אליבא דהלכתא', אבל לפני זה, תורת ארץ ישראל זה אומר לנסות להבין את השורש ואת המהות של כל סוגיה, שורש שיכול להיות שורש למדני ויכול להיות רוחני.


"לגבי הדיון כאן, אני חושב שהשאלה מה אנחנו מלמדים כראשי ישיבה ספרדים היא כן שאלה גדולה. צמחנו בערוגה ספרדית, נשמנו את זה עם חלב אימנו, ולצד זה, בבית הספר היסודי שבו למדתי, שכולם בו היו ספרדים, וגם בהמשך בישיבת כפר הרא"ה ובמרכז הרב – כל המורים שלי היו אשכנזים ולימדו אותנו קיצור שולחן ערוך גנצפריד. ועדיין יש לי משהו ספרדי מהבית, זה חלק ממני".


ואיפה השילוב הזה בא לידי ביטוי אצלך כראש ישיבה?

"מכיוון שרבותיי בישיבות היו כמעט כולם אשכנזים, את החיבורים עשיתי כמעט לבד. נקשרתי לרב עובדיה ולרב אליהו, ולרבנים שלא זכיתי להכירם כמו הרבנים משאש והרב עוזיאל. אני מביא מתורתם באופן טבעי, אבל לא מגדיר את זה כשיטה ספרדית. זה נוכח בשיעור הכללי שאני מעביר בישיבה ובספרים שאני פותח. יכול להיות שיעור כללי שבו אתמודד בעיקר עם רעיון של ר' חיים (רבי חיים סולובייצ'יק מבריסק, מחולל שיטת הלימוד הליטאית; א"ר), ומצד שני, לאחרונה הבאתי בשיעור מהלך גמרא מופלא של הרב עובדיה. בעבר גם מסרתי שיעור בשו"תים, בעיקר של רבנים מצפון אפריקה מהמאה השנים האחרונות. הספרדיות שלי נוכחת מאוד, אבל אני לא מגדיר אותה כתורה ספרדית. אם הייתי נדרש להגדיר את התורה שאני מנסה ללמד, הייתי בוחר בהגדרה של תורת ארץ ישראל".


שמישהו מקריית שמונה יפייט


הרב תורג'מן: "חשוב לי להדגיש שאלמלא הרבנים האשכנזים שהקימו את עולם הישיבות התיכוניות והגבוהות – הרב משה צבי נריה ותלמידיו הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן והרב צפניה דרורי, אנחנו לא היינו מה שהיינו, בכנות. העובדה שהיום אני יכול להתפלל את תפילת יום הכיפורים בעוצמה ישיבתית, היא מפני שהלכנו לישיבות תיכוניות, גם אם התמרמרנו בהתחלה על הנוסח. יש כאלה שעדיין מדברים היום בתסכול ואומרים גנבו לנו את הספרדיות כי התפללנו בנוסח אשכנז, וכי מה רצינו? שהרב נריה והרב אריאל יעברו לפני התיבה ביום כיפור בנוסח ספרדי? זה מה שהיה, כך למדנו ומתוך זה צמחנו.


"כשהגעתי לישיבת הכותל הרגשתי שהרב הדרי נותן לנו את הקרקע לצמוח עליה. הוא דחף אותנו להעצים את הכוחות הישיבתיים בתוך המסגרת ההלכתית התורנית הספרדית. הוא הביא את כל הרבנים הראשיים הספרדיים למסור שיעורים בישיבה, והם התקבלו בכבוד והדר על ידי ראש הישיבה האשכנזי המובהק. זה נתן לנו כוח, שהנה, גם לנו יש תורה".


הרב אלגאזי: "אני מסכים שצריכה להיות לנו הכרת הטוב. גדלתי בקהילה ביהוד שעלתה כולה מטורקיה. למדתי בבית ספר יסודי ביהוד, וכשניסינו להתקבל לישיבת נחלים לא התקבלנו אלא רק אחרי שלחצנו. ללמוד בנחלים זה היה יוקרה, אבל גדלתי גם בקהילה ספרדית קנאית, וכשהייתי קורא את הגמרא בניגון ישיבתי או מתנדנד בתפילה, אח של סבא שלי היה גוער בי בעצבנות 'מה נהיית אשכנזי'. מצד שני, בישיבה נחשפתי ללימוד האשכנזי והרגשתי שרוממו אותנו לגבהים. לא הרגשתי מעולם אפליה מצד שום רב לאורך כל הדרך, לא בישיבה התיכונית ולא בישיבת ההסדר כרם ביבנה שבה למדתי. מי שהיה רציני פתחו לו שערים ורוממו אותו בלי קשר לשם המשפחה ולצבע העור.


"ראש ישיבת כרם ביבנה הרב גולדוויכט התייחס אלינו בצורה שוויונית. הוא גם הכניס את הרב טובי כראש כולל בישיבה. חלק מתהליך הגאולה זה שהכול נכנס לבית המדרש, ואני מרגיש שאנחנו, כציבור שמאמין בגאולה, משלבים את כולם בעולם הישיבות כר"מים וראשי ישיבות. לרב יהושע שפירא לא הייתה שום בעיה עם המוצא שלי, זה לא עניין אותו. הוא חשב שאני יכול ללמד אצלו תורה בישיבה, אז הוא הזמין אותי".


הרב אסולין: "אבל הרב אלגאזי, לך לא היה ר"מ כמוך כשהיית תלמיד בישיבת נחלים. אני לא נמנה על אלו שבאים בטרוניה בנושא הזה, אבל אני כן חושב שהיה פה חיסרון. לא היו רבנים ספרדים. אני זוכר את הרב נריה לטובה כמי שניסה להעצים את ציבור התלמידים הספרדי בישיבת כפר הרא"ה. היה לו לב מאוד רחב. בסעודות שבת הוא היה מבקש ממישהו מקריית שמונה שיפייט, וכולם היו חצי מחייכים. זה לא היה טבעי בהתחלה, אבל היום המצב השתנה".


הרב אלגאזי: "זה לא היה טבעי אז, אבל זה לא שנעשה משהו בכוונה. המציאות הייתה כזו שלא היה מכרה זהב של רבנים ספרדים, והיום ברוך ה' אנחנו משולבים בכל מרחבי החיים. לפני עשרים שנה הייתי רב של קהילה אשכנזית באנטוורפן בבלגיה, והם אפילו לא שאלו אותי אם אני ספרדי. נתתי שיעור, אמרו לי שכוייח וזהו".


הרב תורג'מן: "כשהכרתי את אשתי לפני יותר משלושים שנה, נכנסתי לבית אשכנזי עם גפילטע פיש וידעתי להגיד שזה טעים. חמי עליו השלום כל כך התכבד בכך שכארוס עברתי לפני התיבה במוסף והכנסתי ניגון מהישיבה. היום, אגב, אני מרגיש שהילדים שלי מושכים אותי יותר לכיוון הספרדיות".


"אני כבר משוגע"


הרב דוד תורג'מן (61) נולד בדימונה לעולים ממרוקו ומאלגי'ר. בנעוריו למד בישיבה התיכונית "בית יהודה" בכפר מימון, ומשם המשיך לישיבת הכותל. בסוף שנות השבעים, לאחר תפילה חגיגית בכותל המערבי לציון יום שחרור ירושלים, הוא ניגש לומר שלום לראש הישיבה התיכונית שבה למד, הרב יעקב אריאל. בשיחה שהתפתחה בין השניים אמר תורג'מן הצעיר לרבו שאירועים לציון יום ירושלים צריכים להתקיים גם בדימונה, ולשם כך צריכים להקים שם ישיבה גבוהה. הרב אריאל משך בידו של תלמידו לשעבר, וניגש יחד איתו לרב נריה שנכח גם הוא במקום. זה דוד תורג'מן, הוא הציג אותו בפניו, הוא היה תלמיד שלי בישיבת כפר מימון, ויש לו חלום להקים ישיבה בדימונה עיר הולדתו. הרב נריה היישיר את מבטו כלפי תורג'מן ושאל: אתה משוגע? הנער לא הבין את השאלה ושתק, והרב נריה שאל אותו שוב: אתה משוגע? תורג'מן ענה שלא. אם אתה לא משוגע, ענה לו ראש ישיבות בני עקיבא, לא תוכל להקים ישיבה בדימונה. עשר שנים לאחר מכן הגיע הרב תורג'מן לישיבה התיכונית בכפר הרא"ה, במסגרת גיוס תלמידים לישיבה הגבוהה שהקים בדימונה. הוא נכנס לביתו של הרב נריה ואמר לו בפנים קורנות: "באתי לרב כדי לתקן ולומר שאני אכן משוגע".


הרב דוד אסולין (60) נולד באלגי'ר ועלה לישראל עם הוריו בגיל שנה. למד בישיבת כפר הרא"ה, ולאחר מכן בישיבת ההסדר בקריית ארבע ובישיבת מרכז הרב. למד רבנות ודיינות ב"בית אריאל – מכון הארי פישל" ומשמש גם היום כדיין בבית דין לגיור. שימש בעבר כרב מושב תקומה וכרב הקיבוץ סעד, וכיום מתגורר בנתיבות. הרב אסולין מכהן כראש ישיבת ההסדר בנתיבות מאז הקמתה לפני עשרים שנה.


הרב בן ציון אלגאזי (52) נולד להורים שעלו מטורקיה. למד בישיבת נחלים ולאחר מכן בישיבת כרם ביבנה, שם הוסמך לרבנות ודיינות וכיהן בה כר"מ. בשנת תשס"ג הקים את מכון צורבא מרבנן, ובמשך שנתיים שימש כראש ישיבה משני בישיבת כרם ביבנה. לפני חמש שנים החל ללמד בישיבת ההסדר רמת גן, ולפני שנתיים מונה כראש ישיבה לצידו של הרב יהושע שפירא. הרב אלגאזי מתגורר ביישוב יד בנימין.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 02022_16_31-4-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
הרב בנציון אלגאזי. צילום: יוסי זליגר

דיברתם קודם על התפילות האשכנזיות בישיבות התיכוניות שבהן למדתם. יש שינוי בנושא הזה אצלכם בישיבות?הרב אסולין: "בוודאי. אצלנו הנוסח הוא לפי החזן, ואני חושב שכך נוהגים היום ברוב ישיבות ההסדר".

הרב אלגאזי: "גם בישיבת רמת גן הנוסח הוא לפי החזן. בשבת יש לנו גם בעל קורא שקורא בניגון ירושלמי".

הרב תורג'מן: "אמנם מתפללים היום יותר בנוסח ספרדי, אבל אני רוצה לומר בזהירות שהתפילה הספרדית אצל החבר'ה שעוברים לפני התיבה היא לא מקצועית מספיק, וכשהם עולים כחזנים הם גורמים לחיוך. עלה למשל שליח ציבור בישיבה התיכונית שלנו בשבת באמצע החורף, והתחיל קדיש במנגינה של ימים נוראים. זה לא היה קשור וזה גרם לצחוק".

הרב אלגאזי: "פעם היו הורגים את החזן על דבר כזה, היום זה כבר בבחינת בדיל ויעבור. בקהילה שבה גדלתי, אם החזן היה משנה רק את המקאם של התפילה היו מעבירים אותו. אצלנו ביד בנימין באים היום אשכנזים למניין הספרדי ולהפך. בישיבה אני מזהה היום התעוררות של בחורים ספרדים לשמור יותר על המסורת והשורשים, וחלקם גם לומדים את חוקי המקאמים. אין בישיבה שולחן שבת בלי בקשות ספרדיות".


כולם יושבים יחד


בשנים האחרונות יש נהירה לעולם החסידות. רואים את זה גם בציבור הספרדי שנמשך במיוחד לחסידות ברסלב. איך אתם מסבירים את הקשר?

הרב אסולין: "אני מוצא שני דברים בעולם החסידות שקשורים לעולם הספרדי. אחד זה הרגש והניגון שאצלנו הספרדים הוא פשוט, ובחסידות הפכו את זה לתורה שלמה. הנקודה השנייה היא האחריות לכלל ישראל, 'לבל יידח ממנו נידח'. תפיסה שכל נשמה בישראל צריכים לרומם אותה ויש בה טוב ויש בה טוהר. זה דבר שקורה אצלנו בפועל בעולם הספרדי. בעולם הספרדי כל חברי הקהילה היו קשורים לבית הכנסת ולרב, מה שלא תמיד היה קיים באירופה שהיה בה חילון אידיאולוגי. גם בעולם הספרדי היה חילון כמו באלג'יר שממנה באתי, ועדיין כולם היו קשורים לבית הכנסת והרגישו חלק ממנו. הנקודה הזאת קיימת בצורה חזקה גם בחסידות שיצאה נגד התפיסה המעמדית, ולכן ההליכה של הספרדים לחסידות מאוד טבעית בעיניי".


הרב אלגאזי: "ברסלב ממלאת חלל ריק בעולם הישיבות ובכלל ישראל. אנשים מחפשים יותר את הרגש ואת הרוחני בעולם טכני וגשמי. אין שם מעמדות, ורבי נחמן הוא רב נוח שמחלק שיריים לכולם. אני לא רואה את הקשר דווקא לספרדיות. הציבור שלנו לומד למזג דעות, כוחות ואנשים. אני מרגיש את זה גם בשיעורים של צורבא מרבנן. פעם למדו קיצור שולחן ערוך גנצפריד, היום אני יכול להביא הכול ואנשים רוצים לשמוע את כולם. אני רואה בזה את תורת הגאולה. כולם יושבים יחד ויש מענה לכולם כי נשברו מחיצות".


הרב תורג'מן: "אולי זו הטעות הגדולה שלנו, אולי בנקודה הזאת אנחנו לא מספיק ספרדים. אני מכה על חטא לעצמי ולא מטיף. המיזוג הזה שאתה קורא לו תורת הגאולה ואני קורא לו תורת ארץ ישראל, זה העיקר וזה המרכז, ואנחנו לא מספיק מבליטים את התורה הגדולה הזאת, ושהיא באה לידי ביטוי על ידי המגזרים השונים. מבחינה אמונית, איך אנחנו לא מביאים את כל גדולי ספרד לבית המדרש הזה? אין תורה סדורה כמו שמלמדים באופן סדור את הרב קוק".


הרב אלגאזי: "כמו שאמרתי, אני חושב שכדי לרומם את בחורי הישיבות צריכים את השיטה הלמדנית הישיבתית. כשאני מלמד בצורבא מרבנן הלכה לכלל ישראל, אני מנסה לשלב את כל סוגי הציבור עם פסיקותיהם. בצד האמוני אני מודה שאני יותר חלש ופחות מצליח להביא את זה, אבל מישהו מונע ממישהו ללמד משהו?"



https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 02022_16_29-2-750x500.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
הרב דוד אסולין. צילום: יוסי זליגר

מי הם גדולי התורה הספרדים בדורות האחרונים ש"פספסנו" את גדולתם ותורתם וצריכים להכירם יותר?

הרב אלגאזי: "יש את רבי חיים פלאג'י למשל, אבל אני מרגיש שרבים מהספרים של הרבנים הספרדים הם מטבע שלא עובר לסוחר. את תורת הרב קוק לקחו ופיתחו".


הרב תורג'מן: "הרב אלגאזי תחזור בך. דיברנו קודם על אור החיים הקדוש, ונזכיר את הבן איש חי על התורה העצומה שלו מהנגלה ועד הנסתר שבנסתר, כולל הפירושים שלו לאגדות הש"ס. הוא היה יכול להיות המוציא והמביא, אם רק היינו זוכים שהוא היה עולה לארץ ישראל. לצערי הרב, יש גם פוליטיקה בשאלה למי מנכסים את גדולי ישראל. פתאום הרב מרדכי אליהו הוא ציוני והרב עובדיה – חרדי. זה הרי דבר שלא מסתבר. אולי גם אנחנו קצת אשמים בדבר הזה".


הרב אלגאזי: "סליחה שאני אומר, אבל למה אני חייב להביא מתורתם של רבנים ספרדים? אם אני מוצא משהו יפה, ודאי שאני אביא אותו, אבל להתאמץ? להביא לציבור דברים רק בגלל שמדובר ברב ספרדי? יש תורה גדולה, אבל צריכים להביא אותה בצורה טבעית".


הרב תורג'מן: "צריכים להביא אותה קודם כול בשביל האמת, לא מצד שהם ספרדים. אני רוצה שנהיה כלליים. בנוסף, אני רוצה שילדינו ונכדינו יגדלו עם גאוות יחידה, ואם הרב שלהם בישיבה לא יספר להם סיפור גם על הבן איש חי או על הרב משאש – אז אנחנו פספסנו".


הרב אסולין: "אני מסכים עם שניכם. אני לא רוצה להביא מישהו רק בשביל גאוות יחידה, אבל אני כן רוצה להביא את גדולי ספרד כי באמת יש להם מה להגיד ובעיניי, זה מאוד 'עובר לסוחר'. כשאני מביא מדבריו של רבי דוד הכהן סקלי או של רבי כלפון משה הכהן, אני עושה את זה לא בגלל שהם ספרדים אלא כי יש להם מה להגיד שאחרים לא אומרים. אנחנו לא מכירים מספיק את הרב עוזיאל, שבעיניי היה ענק שבענקים. גם בדרך הפסיקה הנפלאה שלו, גם בשיטת הלימוד וגם במחשבה. יש למשל גם את רבי חיים בלייח (רבה של תלמסאן שבאלג'יר בראשית המאה ה־20; א"ר), שלא מספיק מכירים אותו והיה תלמיד חכם גדול. הוא כתב ספר הגות פילוסופי והיו לו גם פסקים חשובים. לדעתי הוא הראשון שהסתמך על דיסקית זיהוי במלחמת העולם הראשונה כסימן מובהק שאפשר לסמוך עליו".


שבים לשורשים בגיל מאוחר


הרב אלגאזי: "אני מרגיש שהתורה של הרבנים האשכנזים יותר סדורה, מודפסת, ונגישה".


הרב תורג'מן: "אבל זה בדיוק העניין, הרב אלגאזי – שהמכון הבא שתקים יהיה להוצאת כתבי רבי דוד הכהן סקלי. אנחנו יושבים בשקט ועם ישראל כולו מפסיד מזה, גם האשכנזים. אני חושב שאם אתה צריך להעביר שיחה ואתה מביא דף מלא מקורות, אתה צריך להתאמץ ולהביא מקורות גם מרבנים ספרדים. כשהרב אלישע וישליצקי זצ"ל היה מגיע לנתיבות ומכין דף מקורות על פסוק מסוים, הוא היה מחפש מה יש לרבי יעקב אבוחצירא לומר על הפסוק הזה".


הרב אסולין: "אם יש ספר שלא הודפס, זו בעיה. היו מקומות שלא הדפיסו בהם ספרים מכל מיני סיבות, ואם אנחנו מכירים ויודעים, למה שלא נעשה את זה? לא בגלל שהוא ספרדי אלא בגלל שעולם התורה מפסיד".


יש היום ישיבות בעולם התורה הציוני שנחשבות יותר ספרדיות. אתם מדברים על שילוב.

הרב אסולין: "בעיניי זה לא דבר נכון ובריא לעשות ישיבות נפרדות לספרדים ולאשכנזים. אנחנו חיים בארץ ביחד. מצד שני, כל אדם חייב להיות קשור לשורשים שלו. אדם שאין לו שורשים לא יהיו לו גם ענפים ופירות. בהקשר הזה, גם לא נכון בעיניי לערבב נוסחים בתפילה. עדיף שבאותו בית כנסת חזן ספרדי יתפלל בנוסח ספרדי, וחזן אשכנזי יתפלל בנוסח אשכנזי. השאלה הגדולה היא איך יוצרים שורשיות למרות העובדה שאנחנו לומדים באותו בית מדרש".


הרב אלגאזי: "אני חש שאמנם לומדים יחד תלמידים וראשי ישיבות, ספרדים ואשכנזים, אבל דווקא אחרי שלב הישיבה אנשים רוצים לחזור לשורשים וחוזרים לכור מחצבתם בתפילה שלהם ובהלכות. אני שמרתי לאורך כל הדרך על נוסח התפילה הספרדי שלי ועל הפסיקה שלי. בישיבה קיבלנו כלים אשכנזיים אבל מעולם לא עברתי להתפלל בסידור אשכנזי, ומעולם גם לא נשארתי בימים נוראים בישיבה לתפילה אשכנזית".


הרב תורג'מן: "אם לא היית בימים נוראים בישיבה, הפסדת. בישיבת הכותל הרב הדרי היה שולח אליי תלמידים ספרדים צעירים כדי שאסביר להם למה צריכים להישאר בישיבה למרות הנוסח האשכנזי. הסברתי להם שצריכים לפחות פעם אחת להתפלל בטהרת המחשבה בלי הטקס של מכירת העליות ובלי הקיצור בתפילת עמידה. היום בישיבות שלנו כבר יש מניינים ספרדיים ישיבתיים והרבה בעלי בתים באים להתפלל. זו תפילה ישיבתית לחלוטין, וצריך להודות שזה בזכות התפילות האשכנזיות שחווינו בישיבות בימים הנוראים".


הרב דוד תורג'מן. צילום: יוסי זליגר

לקראת סיום המפגש, הרב תורג'מן מבקש להעביר מסר לחתנים אשכנזים שנכנסים למשפחות ספרדיות. "בעניין האורז והקטניות בפסח, צריכים לפסוק להם שינשמו עמוק ולא יפחדו לאכול אצל ההורים של נשותיהם. דאורייתא של בין אדם לחברו וכבוד חמיו וחמותו חשוב לאין ערוך וגובר על הדרבנן של הקטניות. בשבת הראשונה שלי אצל חמי וחמותי אכלתי בשר כשר, ורק אחרי זמן התברר לחמותי שאני אוכל בשר חלק. היא כל כך התנצלה, ואני אמרתי לה: 'מה פתאום? אני אצלך, זה כשר, וזה מה שאני אוכל!'. חשוב קודם כול להיות בן אדם".


The post "כשעולם התורה הספרדי לא נוכח, גם האשכנזים מפסידים" appeared first on מקור ראשון.


aviyas | | 15 חשיפות | 2/188
מקור ראשון | תגובות (0) | למעלה : למטה

22/9/2020 12:00 מחפשים מצלמת רשת? Youpin Xiaovv היא מצלמה למחשב ב-15 דולרים
https://www.tgspot.co.il/wp-content/up ... IP-Web-Camera-360x240.jpg 360w" sizes="(max-width: 720px) 100vw, 720px" />
מצלמות הרשת הפכו ללהיט בתקופת הקורונה והנה עוד פתרון זול שיתאים לכל מחשב: Xiaovv 1080P USB IP Camera
אייל כהן | | 15 חשיפות | 2/153
TGspot | תגובות (0) | למעלה : למטה

7/2/2021 4:31 סקירה: ADATA SE770G – כונן נייד מבוסס SSD לגיימרים שרוצים מהירות
כונן SSD נייד צבעוני מהיר לגיימרים של ADATAhttps://www.tgspot.co.il/wp-content/up ... table-SSD-min-768x432.jpg 768w" sizes="(max-width: 1200px) 100vw, 1200px" />
הכונן החיצוני החדש של ADATA מביא יותר מאשר רק צבעוניות לסביבת העבודה ובמחיר נוח יחסית
איתי מקמל | | 15 חשיפות | 2/98
TGspot | תגובות (0) | למעלה : למטה

28/1/2021 11:42 אינסטגרם מרעננת את תצוגת הסיפורים בגרסה השולחנית
אינסטגרם סטוריhttps://www.tgspot.co.il/wp-content/up ... Stories-Video-360x240.jpg 360w" sizes="(max-width: 720px) 100vw, 720px" />
מעכשיו אפשר לצפות בנוחות רבה יותר ב'סיפורים' דרך הדפדפן השולחני באינטסגרם
אייל כהן | | 15 חשיפות | 3/67
TGspot | תגובות (0) | למעלה : למטה

2/2/2021 10:44 אפשר להתחרט: אינסטגרם מאפשרת לשחזר תמונות שנמחקו
https://www.tgspot.co.il/wp-content/up ... gram-new-logo-280x187.jpg 280w, https://www.tgspot.co.il/wp-content/up ... 05/Instagram-new-logo.jpg 768w" sizes="(max-width: 675px) 100vw, 675px" />
מחקתם תמונה בטעות מאינסטגרם? מעכשיו אפשר להתחרט ולשחזר מסל המחזור, למשך 24 שעות
אילן גלר | | 15 חשיפות | 2/44
TGspot | תגובות (0) | למעלה : למטה



נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: