פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
5/1/2023 23:18

חולמות על שינוי: הבשורה הגדולה של כנס נשות ש"ס הייתה בעצם קיומו

כבר בכניסה לערב ההוקרה לנשות ש"ס, שהתקיים ביום ראשון השבוע, אפשר היה להבחין שלא מדובר בכנס פעילים חרדי סטנדרטי. את הטשולנט הקבוע החליף קייטרינג חלבי, הצבע הצהוב של התנועה הומר באדום עם נגיעות זהב, ובמקום הכובעים והחליפות השחורות בלטה צבעוניות רבה. מאות נשים מכל רחבי הארץ מילאו את האולם במלון רמדה בירושלים. "ציפיתי לערב בובואים, נשנושים ופטפוטים, והופתעתי. זה ערב רציני עם תוכן, ויש כאן נשים עוצמתיות", סיכמה אחת המשתתפות.



"חשוב לי להדגיש, לא באנו להחליף את חברי הכנסת", אמרה יפה דרעי, נשיאת ארגון נשות ש"ס, בנאום הפתיחה. "אנחנו פועלות על פי גדולי התורה, אבל אנחנו יכולות ופועלות בדרך שלנו, ויש לנו כוח והשפעה רבים". רעייתו של יו"ר ש"ס הזכירה את פגישת נשות ראשי הקואליציה לאחר הבחירות, שעוררה הדים, וסיפרה ששרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, דיברה על כנס הניצחון שעומדים לערוך בליכוד. "אמרתי לה שאצלנו לא קוראים לזה כנס ניצחון אלא כנס הודיה להקב"ה, בפרט שאצלנו הרגשנו ניסים ונפלאות. היא מאוד התרשמה".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 3/01/DSC_2926-750x499.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
בשולחן עגול עם נציגי המפלגה. צילום: שקד צילום אירועים

מכאן עבר הקהל לחלק המרכזי והמעשי של הערב, שכונה "כנסת פלוס". לראשונה בפוליטיקה החרדית התקיימה ועידה משותפת לנשים וגברים, שבה הוזמנו הנשים להציג בעיות וסוגיות שונות לפני השרים וחברי הכנסת. לכנס קדמה עבודת הכנה: כל מי שנרשמה להשתתף בו קיבלה שאלון על תחומי התעניינותה ועיסוקה. בכניסה לאולם קיבלה כל אחת תג זיהוי עם מספר השולחן שבו תשב בהתאם לנושא שבחרה: חינוך, רווחה, תעסוקה, בריאות, דתות ושלטון מקומי. תחילה דנו הנשים בינן לבין עצמן בבעיות השונות, ובהמשך הצטרפו לכל שולחן חבר ממשלה – שר או סגן שר – וחבר כנסת. הנושאים השונים שעלו הוצגו לפניהם, השרים האזינו לדברים, ועוזריהם רשמו אותם.


בשולחן שהתמקד בנושאי בריאות פגשתי את פייגי גנזלר, בת 35 מירושלים, שהציגה בפני חברי הכנסת אוריאל בוסו ויונתן מישריקי סוגיות של בריאות הנפש במגזר. למשל, הפרדה בין גברים לנשים במחלקות אשפוז, הרצון שאישה תטפל באישה, קשיים בירוקרטיים, תורות ארוכים, מחסור בפסיכולוגים ועוד. גנזלר, יועצת פוליטית ואסטרטגית, פעילה זה כמה חודשים בארגון נשות ש"ס.


חני סבג, מנכ"לית JOB360":אני לא רוצה להיות בפרונט של הכנסת, זה לא באמת מקום שמקדם את העשייה. הפקידות היא עשייה, ושם יש מלא נשים"


כפי שאפשר להתרשם גם משמה, גנזלר איננה משתייכת לקהל הבית של המפלגה. שאלתי אותה כיצד הגיעה לפעול בארגון נשות ש"ס. "בהתחלה שמתי מלא ברונזר", היא מספרת בחיוך, "פחדתי לבלוט בשטח. אבל זכיתי לקבלת פנים מאוד חמה, ואני לא האשכנזייה היחידה. כאחת שפעילה פוליטית הרבה שנים, אני מכירה את לפני הבחירות ואחרי הבחירות. לפני הבחירות מאוד רואים אותך, אחר כך שוכחים את השם שלך. בש"ס ראיתי משהו שונה. קבלת הפנים והחיבוק לכל אחת, אשכנזייה או לא, עם פאה או מסורתית – מאוד חיממה לי את הלב".


* * *


מנור טבשי, בת 34, היא אשת הייטק ואם לארבעה מבני־ברק. בשנה האחרונה היא פעילה בנשות ש"ס. "הצילומים של הסרטון של מטה הנשים שהופק לקראת הבחירות, היו אצלי בבית", היא חושפת, ומקווה שהזרקור שהציבה בדיון יסייע בתחום הקרוב לליבה: "אני למשל דיברתי עם השר על הכוונה לתת מענקים לחברות שיעסיקו חרדיות. מהניסיון שלי, כמי שעושה מספר לא מבוטל של השמות בשבוע, לא בטוח שזה מה שירגש את החברות. אבל אם את הכסף הזה תביאי לאישה עצמה, תכיני אותה לראיון עבודה ותעזרי לה להגיע הכי מקצועית ולהשלים פערים – אחריה כבר יגיעו עוד חרדיות. זה היה חידוש מבחינתם. התחושה כאן היא של משהו גדול. אני מאמינה שאישה יכולה לפעול בשקט מהמקום הצנוע שלה, בלי לשבת על במות. נשים חרדיות עושות מהפכות בלי שתמיד תראי את השם שלהן".


חני סבג, אם לשלושה מבני־ברק. היא מנכ"לית שותפה של הסטארטאפ החברתי JOB360, בשותפות ערבית־חרדית, שעוסק בפיתוח מיומנויות רכות ובצמצום פערים תרבותיים בשתי האוכלוסיות. היא מנהלת גם את רשת "לשמה" – עמותה לבניית שדרה מקצועית־ניהולית של נשים חרדיות, שתניע תהליכים בקהילה. גם היא יושבת בשולחן התעסוקה, ומסבירה לנציגי המפלגה את הצורך בתמיכה ביזמיות חרדיות. ח"כ ינון אזולאי מוסר לה את מספר הטלפון של העוזר שלו, והיא מבטיחה לשלוח חומרים נוספים בנושא.


"הוועידה התנהלה בצורה מאוד מקצועית. הם הראשונים בחברה החרדית לעשות דבר כזה וכל הכבוד להם", היא אומרת לי בסיום הערב. "אנחנו כותבות נייר מדיניות מסודר שנעביר עוד השבוע לחברי הכנסת, בנושא תמיכה ביזמות נשית חרדית מתוך הקהילה. יש לזה חשיבות מאוד גדולה. באתי לקדם את הנושא הזה ולהוריד אותו לשטח לרמה הפרקטית. פגשתי אנשים רציניים ויראי שמיים. באו לעבוד ולא למרוח אותנו. אני לא אדם פעיל פוליטית ואין לי שיוך מפלגתי", מוסיפה סבג, "אבל הוזמנתי לייצר מענה לבעיות שקיימות".


אני שואלת אותה לעמדתה בנוגע לזהות הגברית המוחלטת של ח"כי ש"ס. "עם כל הכבוד לפמיניזם", היא משיבה, "אישה שחשובה לה עשייה אמורה להיות עסוקה בתוכן של הדברים. אני רואה ערך גדול שמי שעושה את המרפקים אלה גברים ולא נשים. שהם יעשו את העבודה השחורה שצריך להזיע ולרוץ בה, ויקבלו גם את הקרדיט. מה שחשוב זה לקדם מטרות. אני לא רוצה להיות בפרונט של הכנסת. הכנסת זה לא באמת מקום שמקדם את רוב העשייה. הפקידות היא עשייה, ובפקידות יש מלא נשים".


רוצות להיות דירקטוריות


מטה הנשים של ש"ס קיים זה שנים בגרסאות שונות, אך בשנים האחרונות הוא קיבל תאוצה. באירוע הוקרה לנשות התנועה לפני כשנה וחצי, הכריז יו"ר התנועה אריה דרעי על הקמת מטה נשים וסניף נשים בכל מועצה מקומית, שיהיה פעיל גם בין בחירות לבחירות ולא רק לקראתן. חברות פורום הנשים של ש"ס, המכונה גם "מועצת הנשים של ש"ס", חברות בקבוצות ווטסאפ משותפות עם חברי הכנסת. לדבריהן, הן נפגשות עם ח"כים ושרים, מעורבות בחקיקה, משתתפות לעיתים בישיבות הסיעה, ומשמשות גשר בין הקולות שעולים מציבור הנשים לח"כים החרדים.


בש"ס מספרים כי שני גורמים עיקריים הביאו לתגבור הפעילות הנשית במפלגה. האחד הוא העתירה שהגישה "שדולת הנשים" הפמיניסטית נגד ההופעה בהפרדה של הזמר מוטי שטיינמץ בעפולה, בקיץ 2019. בית המשפט העליון אסר עקרונית על קיום האירוע, בהחלטה שהתקבלה לקראת סופו. מי שעתרו אז נגד האיסור הראשוני היו ח"כ משה ארבל ומפלגת ש"ס. "נשים נפגעו מההחלטה, והרגשנו שאף אחד למעלה לא שומע את הנשים החרדיות ואת הצרכים שלהן", אומרות לי במטה הנשים הש"סי. הגורם השני היה תקופת הקורונה, שהציפה בעיות חברתיות רבות במגזר החרדי.


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 20.41-e1672903296498.jpeg 360w" sizes="(max-width: 211px) 100vw, 211px" />
פייגי גנזלר. צילום: יניב כאדר

מי שגויסה בתחילת הדרך לארגון המטה היא דסי אילוז, מנכ"לית מרכז תעצומות, המספק מענה מקצועי לטיפולים רגשיים במגזר הדתי והחרדי בירושלים, ובתו של אריה דרעי. חברה נוספת בפורום היא עליזה ביטון, מנהלת המחלקה לתרבות תורנית בעיריית באר־שבע, שסיפרה במהלך הערב על היכל התרבות למגזר החרדי שנחנך לאחרונה בבירת הנגב, ודיברה על הצורך לספק מענים תרבותיים למגזר. חברות אחרות במועצה הן עו"ד חגית בן־אהרן, תושבת שכונת גאולה בירושלים וחברת ועד ברשת בית יעקב; אורה ביטון, מנהלת מטה השטח הארצי של נשות ש"ס; חיה דהן, חברת הנהגה בהסתדרות העובדים החדשה ויו"ר סיעת ש"ס בתנועת הנשים נעמ"ת; ויהודית יוסף, מפקחת מג"י (מרכז גני ילדים) וכלתו של הרב עובדיה יוסף.


* * *


"לנשים כאן יש ראייה ציבורית ואחריות קהילתית", אומרת עו"ד בן־אהרן. "כולן באו להעלות רעיונות קהילתיים ציבוריים, לא עניינים אישיים". היא מציגה את אחד הנושאים שעלו בהקשר התעסוקתי: שילוב נשים חרדיות בדירקטוריונים ציבוריים. "נשים חרדיות שסיימו תואר ראשון ושני, ויש להן ניסיון כלכלי רב והן עומדות בכל תנאי הסף להיות חלק ממעגל הדירקטורים בחברות ממשלתיות – נדחות ללא נימוק. הנציגים שלנו הבטיחו לקדם את הנושא הזה. זה לא רק עניין של תעסוקה, בחברות הממשלתיות האלה מחליטים על דברים גדולים, ואין לנו שם דריסת רגל. זה צריך להשתנות".


בן־אהרן, בת 39 ואם לשמונה, היא עורכת דין בתחומי מקרקעין, נדל"ן, תכנון ובנייה. לצד זאת היא מנהלת ארגון שמסייע לנשים חרדיות המתמודדות עם בעיה נפשית של בן הזוג. אני שואלת אותה כיצד היא מגיבה לביקורת על היעדר נשים בצמרת ש"ס. "כולן מבינות שאנחנו כפופות לדעת תורה ולא רוצות להיות בפרונט", היא משיבה. "גם בין חברות הפורום עצמו, הרוב מעדיפות שלא להתראיין. באנו לעבוד. נפגשנו גם בין הבחירות והעלינו רעיונות לקידום חוקים".


אם נשים כל כך משפיעות, זה לא מחזק את המחשבה שאישה חרדית יכולה וצריכה להיות גם חברת כנסת?


"לא, כי זה נוגד את ההלכה ואת הדעה של מועצת חכמי התורה. כנשים חרדיות חשוב לנו שהעבודה תיעשה ושהדברים יֵצאו לפועל, אנחנו לא צריכות את הפרונט. לכל אחת מאיתנו יש את העסק שהיא מנהלת ואת הנושאים החברתיים שהיא רוצה לקדם. אין לנו שאיפה להיות שם. זה אירוע ברמה היסטורית, ש"ס פותחת את הדלת לנשים. כולן פה בהיי. הן מרגישות את העשייה, את הכנות ואת גובה העיניים, ואומרות תודה".


מה עם תפקיד כמו מנכ"לית משרד, למשל?


"אני לא יודעת לומר. אם זה יקרה זה יהיה דבר מבורך, אבל אנחנו לא שם. אנחנו לא מחפשים להשיג כמה שיותר תפקידים ואיזון מספרי".


בזכות ולא בחסד


בארגון נבחרות, שפועל למען ייצוג לנשים חרדיות במוקדי קבלת ההחלטות, בירכו על האירוע אך הוסיפו כוכבית: "אנחנו שמחות לראות שההתעקשות רבת השנים שלנו לקידום נשים חרדיות והתחומים החשובים להן, והדרישה שנשים תיקחנה חלק במוקדי קבלת ההחלטות חלחלה מעט, והגיעה ההבנה שיש צורך לשמוע את צורכי הנשים מפיהן עצמן", אומרת אפרת שוקרון, פעילה בארגון. "יחד עם זאת, ולמרות ההתקדמות המבורכת, נשוב ונזכיר כי עוד לא הגענו למצב האידיאלי שבו נשים לוקחות חלק כשוות בין שווים. אנו נמשיך ונדרוש את מה שמגיע לציבור הנשי בזכות ולא בחסד, לא דרך מתווכים ועוזרים אלא דרך נציגוֹת שתפעלנה עבורן ותייצגנה את צורכיהן באופן בלתי אמצעי. הדרישה שלנו לייצוג נשים אינה רק כדי שתהיה מישהי שתטפל ב'ענייני נשים'. נשים מסוגלות וצריכות להתעסק בכלל התחומים, והן מוכשרות לכך בדיוק כמו הנציגים האחרים".


https://www.makorrishon.co.il/wp-conte ... 3/01/DSC_9451-750x501.jpg 750w" sizes="(max-width: 1024px) 100vw, 1024px" />
דרעי וחברי סיעת ש"ס בכנס, השבוע. צילום: שקד צילום אירועים

תמונה מהכנס שהופצה ברשתות החברתיות, ושנראים בה הח"כים הגברים יושבים תחת השילוט "נשות ש"ס", עוררה מיני־סערה ותגובות של לעג. הח"כים ישבו על הבמה דקות ספורות, ובמהלך רוב הערב הבמה יועדה לנשים. "להיתפס לתמונה אחת מערב כל כך מיוחד זה פשוט מגוחך", אומרות לנו בפורום נשות ש"ס. "כל חברי הכנסת והשרים שהושבעו באותו יום לא חזרו הביתה, לא הלכו למשפחות שלהם, או לחגוג במסעדה בתור שרים. במשימה הראשונה שלהם הם הגיעו לשבת ולשמוע במשך שעה וחצי את הנשים ולהבין את הצרכים שלהן. הם לא באו להגיב, רק לשמוע. הנשים באולם הרגישו כבוד גדול. זה לא היה אירוע של לסמן וי. אנחנו בונות תוכנית עבודה מעשית, קבוצות מיקוד לפי נושאים. הולך להיות קול קורא לנשים להיות חברות בארגון ולהשפיע. נזמן אותן לישיבות עבודה, לוועדות בכנסת, עם המנכ"לים".


עם סיום הדיונים בשולחנות השונים, נכנס לאולם יו"ר ש"ס אריה דרעי. "אנחנו לא מתכוונים לפעול רק בתקופת מערכות הבחירות, בחירות הן אמצעי כדי שנוכל לפעול במהלך השנה", הכריז. "הכנס הזה הוא רק תחילת הדרך. ארגון נשות ש"ס ימשיך לפעול בעוצמה ובשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה שלנו כדי לקדם את הנושאים הללו, ואני יכול לומר שאני בודק מינוי של נשים מוכשרות למשרות בכירות". הבטחה נוספת של דרעי הייתה למנות בכל משרד שבידי ש"ס יועצת אישה, שתביא את הקול הנשי ותהיה כתובת לנשים חרדיות. האירוע נחתם בתפילת "נשמת כל חי", ואחריה מופע סטנדאפ של הניה שוחט, שהופיעה גם בסרטון הבחירות של המפלגה.


בסיום הערב אני פוגשת שוב את פייגי גנזלר, שמפגינה שביעות רצון רבה. "זה אירוע פורץ דרך", היא אומרת. "כל חברי הכנסת וכל השרים ללא יוצא מן הכלל כיבדו אותנו בהשתתפותם, בימים כל כך עמוסים מבחינה פוליטית. הח"כים והשרים עצרו הכול, ישבו, האזינו, כתבו הערות, ביקשו לרשום נתונים. קיבלנו מיילים של חברי כנסת ונמשיך לעשות סיעור מוחות גם אחרי. הרב דרעי עשה פה היסטוריה והראה לאישה החרדית 'יש לך מקום'. אנחנו רוצים לשמוע ומצליחים לשמוע אותך על פי גדרי ההלכה. הנשים יצאו בתחושה מרוממת. הדבר הכי גדול זו ההכרזה של דרעי שבכל משרד תהיה אישה כיועצת, מתוך הבנת החשיבות של נקודת המבט הנשית. אני לא בטוחה שכל הנשים שישבו שם הבינו את הבשורה הזו וכמה זה לא מובן מאליו. אנחנו פורצות דרך, אבל לא פורצות גדר.


"בסביבה שלי אמרו לי לפני הערב שאין לי מה ללכת", מספרת גנזלר. "עכשיו הן רואות את התמונות והסרטונים ואומרות לי 'הלוואי אצלנו'.


The post חולמות על שינוי: הבשורה הגדולה של כנס נשות ש"ס הייתה בעצם קיומו appeared first on מקור ראשון.


מחבר: aviyas | מקור ראשון חשיפות: 5 | דירוג: 2/29 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: