פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
1/2/2023 9:43

ד"ר לירז מרגלית: "מבחני אישיות של אנשים יצירתיים מגלים יציבות ובריאות נפשית ומצד שני פסיכופתלוגיה"

כשהד"ר לירז מרגלית למדה קורס בפסיכופתולוגיה במסגרת לימודי הפסיכולוגיה באוניברסיטה, גילתה לחרדתה שהיא מזהה את עצמה בכל תיאורי המאפיינים של הפרעות הנפש לסוגיהן. היום היא יודעת שבמידה רבה אלה מאפיינים של אנשים יצירתיים במיוחד.


"מבחני אישיות של אנשים יצירתיים", היא אומרת, "מגלים מצד אחד מדדים גבוהים של יציבות ובריאות נפשית ומצד שני מדדים גבוהים של פסיכופתולוגיה. לשילוב הזה אנחנו קוראים תוהו או כאוס מבוקר". "סכיזופרנים-פרנואידים יציעו במבחנים אסוציאציות בשטף מטורף, שקשה לעקוב אחריהן ולהבין מאיפה באו", היא טוענת, ומסבירה שלאנשים יצירתיים יש המאפיינים האלה, אך מתוך איזון וחיבור למציאות. הם נוסקים לעולמות הרעיונות, האסוציאציות, ההקשרים והחיבורים יוצאי הדופן, אבל יודעים לחזור עם מה שראו שם לקרקע המציאות. מרגלית מאמצת את הביטוי המקראי שאני מציע לה לתופעה הזאת: "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה".


הצעה מפתה מחברת הייטק בעיצומם של לימודי פסיכולוגיה קלינית הסיטה את הד"ר לירז מרגלית ממסלול של פסיכותרפיסטית ומאבחנת ילדים. תפקידה בחברה היה ניתוח התנהגויות של גולשים במרשתת, ביטוי מכובס למעקב אחר גולשים באתרים השונים. עמידה על דפוסי הגלישה וההתנהגויות שלהם ברשת נועדה לשכלל דרכים לגרום לגולשים לפעולות מוגברות של רכישה ושל שהות ארוכה יותר באתרים.


האזינו:



כעבור כמה שנים של עבודה עם חברות גדולות והשלמת דוקטורט בפסיכולוגיה קוגניטיבית וקבלת החלטות, יצאה לדרך עצמאית כחוקרת, יועצת ומרצה, וגם כיזמת. הסטארט-אפ שלה בתחום מחקרי צרכנות מתמקד במראיינת וירטואלית. בוטית "עם אינטליגנציה רגשית, אמפתית, כזאת שאנשים לא מפסיקים לדבר איתה".


אנחנו משוחחים על יצירתיות. אותו "תוהו מבוקר" – רשת של אסוציאציות שגורמת להתבונן בדפוסים במציאות ולחשוב עליהם ועל חיבורים ביניהם בצורה שונה. כך שנמצאים פתרונות חדשים לאתגרים שונים ברגע שהמציאות משתנה. קחו את אפליקציית ווייז לדוגמה. הטכנולוגיה הלוויינית המשמשת לניווט כבר הייתה קיימת, אבל החיבור בינה לבין התפיסה של רשת חברתית הוא הרעיון היצירתי שהוליד חדשנות בעולם.


מרגלית טוענת שהעיסוק המחקרי המשמעותי ביצירתיות הוא חדש. בעבר הנושא פחות נחקר. "כי הלכנו ליוונים ולמיסטיקה, ושם התפיסה הייתה שיצירתיות היא כוח גדול, אלוהי, שהאדם הוא הצינור שלו. ואין כאן מה לחקור". מחקרי מוח ואחרים שנעשים היום בתחום היצירתיות מגלה את המדדים הפסיכופתולוגיים שהוזכרו לעיל ועומדים על האופי הרחפני מעט, הנוטה לשקוע בדמיון של אנשים יצירתיים. אלה מתאפיינים גם בתשומת לב לפרטים קטנים, שנראים חסרי חשיבות לרוב האנשים. הבריאות והיציבות הנפשית שלהם מסייעת לכך שבמקום שייתנו לפרטים הללו להתעצם, להשתלט על חייהם ולייצר חרדות, הם מתעלים את היכולת הזאת למקום חיובי ומעוגן במציאות.


שאלות על תחום המומחיות שלה – התנהגות בעידן הדיגיטלי – והקשר ליצירתיות, מעלות תשובות מרתקות על המדיה החברתית ותרומתה החיובית או ההרסנית ליצירה ולגילויים יצירתיים. וגם על יתרונות השעמום, חסרונות האמונה המוגזמת ביכולות המולטי-טאסקינג שלנו ומה הופך את מוחנו לעצלן.


כמומחית לכלכלה התנהגותית, השיחה נמשכה גם למאפיינים פסיכולוגיים של מי שהם יזמים בטבעם ומסוגלים להניע אחרים לפעולה. אולי לא בדיוק מה שחשבנו. וגם לאילו מאפיינים של יזמים נמשכים משקיעים בימים אלה – גם לא בדיוק מה שהיינו חושבים. ולשאלה מה בכלל מנבא הצלחה. משם הגענו לכישלונות הגדולים בהיסטוריה, מגיבורי התנ"ך והלאה; לחינוך ילדים, לתכנון חופשות ולמוליך העצבי דופמין – האחראי המוחי על הנאה ועונג, וקינחנו במבחן המרשמלו לילדים ומבחן השוקולד חסר העטיפה לנהגים, שהעלה תוצאות מרתקות ומפתיעות; ובטיפים של לירז מרגלית ליזמים, מפתחים, יוצרים ופותרי בעיות.


שפע הידע והמידע של לירז, הקטעים המשעשעים והחיבורים המעניינים שביקשנו ליצור יחד בשיחתנו בין צורות חשיבה יהודית קדומה, סיפורי התנ"ך וטעמי המצוות לבין מאפיינים פסיכולוגיים של יצירתיות, חדשנות, יזמות והתנהגות אנושית – מצפים לכם בפרק החדש של ההסכת "סטארט-עם".


The post ד"ר לירז מרגלית: "מבחני אישיות של אנשים יצירתיים מגלים יציבות ובריאות נפשית ומצד שני פסיכופתלוגיה" appeared first on מקור ראשון.


מחבר: ohadr | מקור ראשון חשיפות: 4 | דירוג: 3/25 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: