פרסום | קשרו אלינו
נט4יו
כל הרשת הישראלית במקום אחד
30/5/2021 5:02

אפקט ההרתעה: כך מתכוננות רוסיה וסין למלחמת העולם השלישית

* ארה״ב היא המדינה החזקה בהיסטוריה. אין בכך שום הגזמה: מעולם לא הייתה אומה שיכולה לרכז כוח אש עצום ורב בכל זירה בעולם, ובתוך ימים עד שבועות להכריע כל מדינה כמעט. לא רק הטכנולוגיה מאפשרת לאמריקנים לעשות זאת: האומה האמריקנית שוכנת על פני שטח של יבשת כמעט, מוגנת באוקיינוסים ממזרח וממערב, ונהנית משפע של שטחי חקלאות ומחצבים שאפשרו לה להקים את התעשייה הגדולה בעולם. ארה״ב היא באמת מעצמת־על חסרת תקדים.


אם אתם בעלי ברית של האמריקנים, אלו חדשות טובות. אם אתם יריבים – אלה חדשות טובות פחות. ארה״ב מציגה אתגר ייחודי לרוסיה וסין, שתי המעצמות של אירו־אסיה. איך אפשר לנצח במלחמה מדינה שאי אפשר לפלוש אליה, ויש לה בסיס תעשייתי שיתמוך בכל מאמץ מלחמתי ממושך?


התשובה: הופכים את היוצרות. ארה״ב מנותקת מאירו־אסיה, ואירו־אסיה מנותקת מארה״ב; כדי להקרין את כוחם האמריקנים מתבססים על הים והאוויר – מפציצים אסטרטגיים, נושאות מטוסים, מטוסי תובלה ארוכי טווח. כדי לשלוח את החיילים לזירות הקרב ברחבי העולם, האמריקנים זקוקים לעליונות אווירית ועליונות ימית. בלעדיהן, ארה״ב תנותק מאירו־אסיה.


לכן, בעשור החולף עובדים הרוסים והסינים על אסטרטגיה שמטרתה העיקרית היא למנוע חדירה של כוחות אמריקנים לזירות המעניינות את שתי המעצמות האירו־אסייתיות – למשל ים סין הדרומי, מצרי טאיוואן, הים השחור ומזרח אירופה. הסינים בונים כוח ימי מתקדם, במטרה להרתיע את נושאות המטוסים האמריקניות, שלא בנויות להתמודד עם נחילי ספינות אלא עם מעט ספינות מערכה גדולות. בקצב מסחרר הם מייצרים צוללות ומשחתות שישוטטו ללא הרף מול חופיהם וירחיקו את נושאות המטוסים, שהעליונות הימית והאווירית האמריקנית מסתמכת עליהן.


לצד זאת הסינים בונים כוח רקטי גדול של טילים בליסטיים, שיוכל לאיים על נושאות מטוסים ועל בסיסים אמריקניים מתוך סין עצמה. במקרה של מלחמה, סוללות טילים במעמקי היבשת – בטיבט או בסצ׳ואן – יתקפו מטרות בים סין הדרומי, ובסיסי טילים בחופי סין יוכלו להפציץ בסיסים אמריקניים בגואם וביפן. לכל אלה יצטרפו סוללות נ״מ סיניות ומטוסי יירוט, שיהפכו את המרחב האווירי ליד סין למלכודת מוות לכל מטוס אמריקני.


ברוסיה הבעיה האסטרטגית שונה, וכך גם התגובה לה. הודות לבסיסי הקבע בגרמניה ובאיטליה, ארה״ב תוכל לרכז כוחות קרקע במזרח אירופה גם ללא עליונות אווירית. לכן הרוסים מבקשים לספוג את המתקפה האווירית הראשונית של ארה״ב באמצעות סוללות נ״מ מתקדמות, ואז לפגוע בכוחות האוויר, התקשורת והפיקוד שלהם. הרוסים יתקפו בטילים בליסטיים ובטילי שיוט את ריכוזי הכוחות האמריקניים בחזית ובעורף, ימנעו מהאמריקנים עליונות אווירית ויכריחו אותם לבחור בין נסיגה למלחמה קרקעית מתישה בדרך למוסקבה – מערכה שגם נפוליאון וגם היטלר כשלו בה.


האם סין ורוסיה מעוניינת במלחמה עם האמריקנים? לא בדיוק. הן מניחות שארה״ב תאיים עליהן צבאית ככל שכוחן יעלה – מה שבאמת קורה בשנים האחרונות, עם הגברת הנוכחות האמריקנית גם במזרח אירופה וגם במזרח אסיה. מטרת האסטרטגיה שלהן היא לייקר את המלחמה, כך שארה״ב תוותר על הניסיון לבלום אותן ותצטרך להשלים עם עלייתן. הטילים של סין ורוסיה לא נועדו לפתוח במלחמת עולם שלישית, אלא להבהיר לוושינגטון שבייג׳ינג ומוסקבה ינצחו בה.


הקשר האיראני


איראן, רוסיה וסין עורכות זה שנים תרגילים ימיים יחד. מדוע? מבחינת מוסקבה ובייג׳ינג, איראן היא שומר הסף של הבטן הרכה של שתיהן במרכז אסיה. ללא איראן לצידן, האמריקנים יוכלו לאיים עליהן עם כוחות אוויר וים שיפלשו לאירו־אסיה מהמפרץ הפרסי והים הערבי, וישבשו את אספקת הנפט לבייג׳ינג. איראן לא תצליח להביס כוח אמריקני ביבשה, אך בהחלט תוכל לפגוע בו בים ובאוויר: נחיל הספינות של איראן יציב אתגר לנושאות המטוסים, טילים מדגמים סיניים יאיימו על כלי שיט אמריקניים במפרץ הפרסי ובשערי ים סוף, וסוללות נ״מ רוסיות יחסמו את הגישה של האמריקנים למרכז אסיה.


איך אירופה וסין מתכוננות למלחמת העולם השלישית כדי לוודא שהאמריקנים לא יפתחו בה


דרום אסיה היא נקודת תורפה במערכת של רוסיה וסין. לכן חשוב לשתיהן לשמור על הידידות עם איראן (וגם עם פקיסטן), שיגנו על דרום אסיה מפלישה אמריקנית קרקעית.


https://www.makorrishon.co.il/wp-content/uploads/2021/05/צילום-מסך-2021-05-27-130136-750x590.png 750w" sizes="(max-width: 929px) 100vw, 929px" />
איורים: שאטרסטוק 

1האיום הימי האמריקני: השכנים מארחים את ארה"ב


לאמריקנים יש נוכחות ביפן, קוריאה וגואם – ומבחינת הסינים, הבסיסים הללו קרובים מדי. בצד השני של אירו־אסיה, האמריקנים מתארחים גם בגרמניה, איטליה, יוון וטורקיה. וזה לא ממש נעים לרוסים.


2החומה הסינית: שליטה במזרח סין ובים


כדי לבלום כל מתקפה אווירית אמריקנית מכיוון האוקיינוס השקט, בסיסי נ"מ בחופים מגינים על לב האוכלוסייה הסינית במזרח המדינה ועל ים סין המזרחי וים סין הדרומי.


3טילים "מחסלי" ספינות: השטן של נושאות המטוסים


כדי לשלוט באמת בחזית המזרחית שלהם, הסינים חייבים למנוע מהציים האמריקניים להתקרב לחופיהם. לכן עליהם לאיים על נושאות המטוסים עוד באוקיינוס, במרחק 4,000 ק"מ.


4שמי רוסיה: ההגנה האווירית במזרח אירופה


בסיסי נ"מ בטריטוריות רוסיות ובשטחי חסות (כולל גיאורגיה וסוריה) יגנו על לב רוסיה ועל הים הבלטי ממטוסי אויב. השליטה בחצי האי קרים מאפשרת הגנה אווירית גם בים השחור.


5 החור בהגנה: הבטן הרכה של אירו־אסיה נמצאת באיראן

דרום אסיה היא נקודת תורפה במערכת של רוסיה וסין. לכן חשוב לשתיהן לשמור על הידידות עם איראן (וגם עם פקיסטן), שיגנו על דרום אסיה מפלישה אמריקנית קרקעית.


The post אפקט ההרתעה: כך מתכוננות רוסיה וסין למלחמת העולם השלישית appeared first on מקור ראשון.


מחבר: Elchanan Speiser | מקור ראשון חשיפות: 2 | דירוג: 3/51 ( 5 4 3 2 1 )




 

האחריות על התגובות למאמרים השונים חלה על שולחיהן. הנהלת האתר אינה אחראית על תוכנן.
השולח דיון
נט4יו
×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: